Gul/hvit flekk på ancistrus

Ancistrusdama mi har fått en flekk på siden, noen som kan skjønne hva det er og evt hva som kan gjøres med det?

Sorry elendige mobilbilder
Må si jeg ikke har sett noe lignende før så jeg kan ikke komme med noen forslag til hva det kan være. Bumper ihvertfall spørsmålet ditt slik at kanskje noen andre kan svare deg.

Er det en hevelse der også eller bare farge-endring?
Ikke helt sikker når jeg ser bildene dine, men det virker som om den har samme flekk på andre siden av kroppen? Isåfall tenker jeg bare "fargeendring". Disse ancistrusene har jo ganske mange fargekombinasjoner, selv "bare" i oppdrettsvarianten. Min erfaring er også at de endrer farger etter både miljø og humør

Men som tante Astrid skriver, er det jo viktig å observere om det er hevelse, rødhet, adferdsendring e.l. i tillegg.

Mvh Lene.
Ikke aner jeg hva det var, men hun døde ihvertfall igår Hun hadde bare på den ene siden og hun hadde det en stund, kanskje en uke. Jeg tenkte først at det var et sår, at hun hadde kommet borti noe eller fått litt juling. "Såret" ble større etterhvert og derfor la jeg ut tråden. Vanskelig å si om det var en hevelse der eller ikke, men jeg tror ikke det.

Om hun hadde noen adferdsmessige forandringer er vanskelig å si, hun var bestandig ganske sky så det var ikke så ofte jeg så henne. Har fler ancistruser i samme karet og de ser jeg jo støtt, men hun har helt fra hun var liten bebis vært sky..

Men det som er litt rart var at en annen ancistrus døde dagen før henne, denne var gul, så det var litt vanskelig å se om den og hadde samme greia. Krysser ihvertfall alle fingre og tær på at dette var en tilfeldighet!

Fortsatt ganske nysgjerrig på hva dette var, så setter stor pris på om noen kan løse mysteriet!
Jeg har en stor ancistrus hann med samme symptom. Bare det at han har to slike store hvite flekker i tillegg til at han har fått et hull mitt i finnen (det virker som det er råtnet bort). det samme gjelder den ene "skjeggstumpen" - virker som den er råtnet bort.

Noen som vet hva dette kan være. Har ancistrusene noen særegne sykdommer?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap