Slappe scalarer

Jeg kom hjem fra jobb for litt siden, og oppdaget at scalarene (som var som normale da jeg gikk rundt kl. fire i dag) tydeligvis slet fælt. Jeg har seks små, hvor jeg har kjøpt tre og tre, både på forskjellig tidspunkt og fra forskjellige butikker.

tre av disse slet mer enn de andre, men alle holdt seg på bunnen av karet, og særlig to av dem så ut til å ikke komme seg opp fra sanden til tross for kraftige forsøk. Venusfiskene svømte som vanlig, mulig litt tammere enn tidligere. Jeg skiftet ca 40% av vannet og helte i rent vann, og noen av bedret seg med det samme. Et par av dem holder seg fortsatt tett på bunnen, og jeg er veldig nysgjerrig på hva det kan skyldes og om jeg kan gjøre noe med det.

Karet har kjørt med pumpe, sand og planter i en måneds tid, og jeg har hatt litt og litt fisker i. Vannet ble testet før jeg satte fisker i første gang, samt før det andre fiskekjøpet. Desverre har jeg ikke tester tilgjengelig for øyeblikket.

Hva kan det være?

Bytt minst 30% av vannet nå. Filteret ditt har ikke klart å bygge opp stor nok bakteriekultur på 30 dager. Se om det ikke hjelper. Bytt 30 % til i morgen tidlig hvis situasjonen ikke har bedret seg. Ser det bedre ut så bytter du 30% ut på ettermiddagen.
Skal jeg bytte ennå mer, til tross for at jeg nettopp byttet ca. 40%?

Hvis du har byttet 40% og fiskene ser ut til å kvikne litt til venter du til i morgen. Hvis ikke så bytter du 30% til. Sørg for at vannet holder god nok temperatur.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap