Behandling av hvitprikk

Heisan
Jeg har fått ett par fisker i karet mitt med noe hvite "utvekster" som nok er hvitprikk. Har satt igang en varmekur, men problemet mitt er at tempmåleren min kun kan stilles til 32 grader (weipro digital måler med 2 stk varmekolber).

Den digitale måleren viser nå konstant 31.9 grader. Har forstått det slik at det er viktig at det er OVER 32 grader, ellers er kuren poengløs. stemmer dette?

Jeg kan legge oppi en Terta 300W kolbe til for å øke temp ytterligere, men så utifra artikkelen om sykdom her på akvaforum at temp økningen burde gjøres i løpet av 12 timer. Bør jeg avbryte kuren, og heller kjøre en kur med esha Exit, eller dytte inn den ekstra kolben, og sette denne på max?

Kjører i dag ett UV-filter igjennom ett utvendig 2028 Pro filter, så dette er kanskje grunnen til at jeg ikke har sett flere fisk med hvite prikker?

Fiskene i karet er fortsatt aktive og spiser bra, men er bekymret for ancistrus og corydoras (sterbai og Schwartzi), samt noen SAE'er om disse tåler behandlingen greit.

Har også en forskjellige snegler (Eple, Sebra og sulawesi), er usikker på hvordan disse også takler varmen.

vil bakteriene i filterne takle en kur med ehsa exit, eller dette måtte innkjøres pånytt etter en slik kur?

Alle tips taes imot med takk.
Tempen må være 32 eller mer, ja. Ellers kan du gjøre vondt værre. Har hørt at SAE ikke er så veldig glad i varmekuren.

Esha skader ikke filterbakteriene.
Takker for svar.
Så nå etter jeg kom hjem fra jobb at den fisken med prikkene på, ikke lenger har disse (innbiller meg ihvertfall det).

Kommer til å la tempen stå slik den er i 2 dager til, og deretter kjøle ned til normal temp.

Så foressten nå at tempen var 32.2, må være UV filteret og lyset som gjør dette? Det sank 0.5 grad til 31.7 når jeg matet de.
hvis du tenker å kjøre Esha så kan du ikke kjøre varmekur i tillegg (så vidt jeg husker). Om du går for varmekur så sørg i allefall for rikelig med oksygen
Akva-Math
hvis du tenker å kjøre Esha så kan du [B]ikke[/B] kjøre varmekur i tillegg (så vidt jeg husker). Om du går for varmekur så sørg i allefall for rikelig med oksygen :-)

Det er enten eller, det har jeg skjønt

Er klar over problemet med at vannet blir mer oksygenfattig jo varmere det blir, men foreløpig er det ingen fisk som gisper i vannskorpa. Ser ikke ut som plantene lider enda, så tror metningen med O2 er bra nok.

Flyteplantene har ihvertfall multiplisert i en utrolig fart de siste dagene, var nødt til å fjerne flere never med en god del av disse......
Dagfinn Lunde
Er klar over problemet med at vannet blir mer oksygenfattig jo varmere det blir, men foreløpig er det ingen fisk som gisper i vannskorpa. Ser ikke ut som plantene lider enda, så tror metningen med O2 er bra nok.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mente med den siste setningen der, så derfor nevner jeg dette for sikkerhets skyld
Fisk puster INN oksygen (O²), de er avhengige av dette for å leve
Fisk puster UT "brukt oksygen" som blir til CO²

Planter bruker karbondioksyd (CO²) og produserer O² når de driver fotosyntese, dvs i døgnets lyse timer. Dette er til fordel for fiskene som får mer oksygen å puste inn.
Planter elsker altså CO², men fisker kan kveles og dø av det om nivået stiger for høyt i vannet.

Om natten, når lyset er av, stopper plantenes fotosyntese (det produserer oksygenet) og plantene går over til det samme som fiskene; de bruker oksygen men i langt mindre grad enn fiskene. Alt oksygenet de produserer på dagtid, oppveier imidlertid for det lille de bruker om natten.
Jeg tror ikke man kan se oksygenmangel på plantene Fiskene ville nok gispet for livet med gapende munner leeeenge før det

Dumt formulert av meg.
Poenget var vel at plantene gror mye, dvs at jeg faktisk må fjerne MYE planter. Sålenge plantene vokser godt, produseres det nok O2 av disse til å forsyne fiskene med O2. Er ihvertfall slik jeg har forstått fotosyntesen (i en litt forenklet versjon )

Satt nå akkurat inn en kolbe til for å holde temp konstant over 32 grader. Vi får se hvordan det går fremover.

Begynner fiskene å gispe etter luft, får jeg vel endre litt på utblåsningen, slik at det blir litt mer bevegelse i vannskorpen.

Ellers er det vel ingen fisk som "puster" inn O2?? De skiller vel dette ut ifra vannet som pumpes/siles igjennom gjellene?
Men for å være på den sikre siden, er pumpe og brusestein satt på. Får leve med den bråkete pumpa noen dager
Hvite prikker hos meg også :(
Jeg har for første gang på veldig lenge kjøpt et par nye fisker (regnbueciklider) til 720-literen og jeg tok dessverre sjansen på å droppe karantene. I tillegg rota jeg forferdelig i karet på søndag med diverse luking og omplanting. Så dette skapte vel litt ekstra stress.

Nå er det hvitprikk over hele linja og jeg er litt fortvilet for jeg skal reise på ferie om en uke. Har prøvd å sette opp temperaturen, men det tar litt tid å øke temperaturen i en 720-liter og jeg har bare kommet opp i ca 30 grader.

Har ikke lyst å begynne med medisiner, og den høye temperaturen kan vel ta knekken på enkelte fisker. Men mine fisker er vant til 28-29 grader og på varme sommerdager har temperaturen vært over 32 grader uten at noen har strøket med av den grunn.

Så jeg krysser fingrene og håper at dette skal gå bra. Men spørsmålet er hvorvidt jeg klarer å få kontroll på en uke?

Føler med deg!

Nå var nok jeg "heldigvis" uerfaren når det gjelder sykdom, det kan se ut som "mine" prikker, ikke har spredd seg, dvs jeg mistenker at dette ikke er hvitprikk hos meg. Utvekstene som jeg oppdaget på en av mine tetraer kan nok (etter intens lesing på diverse artikler og forums om emnet) heller klassifiseres som SOPP. Etter det jeg har skjønt, er kardinaltetraer plaget med dette?

Jeg har ihvertfall avsluttet kuren nå, fjernet fisken som er plaget.

Må bare også nevne at med ekstra kolbe i vannet, fikk jeg tempen opp til 34.1 grader. Etter nedkjøling nå i løpet av natten, har jeg fortsatt ikke mistet noen fisker, reker, snegler (Har ikke klart å telle alle tetraene, men det er i det minste ingen som synlig flyter eller ligger inntill innsug fra filtrene)
Geir Rolfsnes
Jeg har for første gang på veldig lenge kjøpt et par nye fisker (regnbueciklider) til 720-literen og jeg tok dessverre sjansen på å droppe karantene.

Lurte på en ting til. Hvor lang tid tok det før du dyttet inn fisken (som jeg regner med at smitten kom fra), til utbruddet kom? Hva er vanlig?
Dagfinn Lunde
[QUOTE=Geir Rolfsnes]Jeg har for første gang på veldig lenge kjøpt et par nye fisker (regnbueciklider) til 720-literen og jeg tok dessverre sjansen på å droppe karantene.

Lurte på en ting til. Hvor lang tid tok det før du dyttet inn fisken (som jeg regner med at smitten kom fra), til utbruddet kom? Hva er vanlig?

Den ene av de to regnbueciklidene fikk først et stygt opphovnet øye. Dette oppdaget jeg en uke etter at jeg kjøpte fisken. Dagen etterpå var den død og samme dag oppdaget jeg hvitprikk på den minste discusen min og på sommerfuglciklidene mine. Jeg vet ikke med sikkerhet at smitten kom fra denne fisken.

Har nå fått tempen opp i 32 grader og det virker som at det har hjulpet litt allerede. De fisken som hadde prikker har færre prikker nå og smitten har ikke bredt seg til flere fisker.
Dagfinn Lunde
Ellers er det vel ingen fisk som "puster" inn O2?? De skiller vel dette ut ifra vannet som pumpes/siles igjennom gjellene? :-)

De trekker ut O2 (oksygen i gassform) som er oppløst i vannet, ja. Hvis det var det du mente. Går ut fra at du ikke mente at de spalter 2(H2O) i 2(H2) og O2, for det gjør de ihvertfall ikke.
skille / trekke --> "potaito" / potato
Slørhale
Kan man behandle slørhale/gullfisk med varmebehandling mot hvitprikk? Hvilken temperaturstigning tåler de før det blir for varmt?
Jeg behandlet mine gullfisker med varmebehandling for hvitprikk. Tempen var oppe i rundt 35 grader uten at de så ut til å plages i det hele tatt.
Hovedkarret mitt fikk hvitprikk her for ca.2 år siden.
Dette var en type som ihvertfall ikke esha exit hjalp mot, så måtte guffe opp tempen også.
Kjørte inn mengder med o2 i vannet de dagene det både hadde 32,5 grader og esha exit i vannet.
Vannt kampen, mistet kun 3 full voksene seaer, de liker 32 grader dårlig etter de har passert 15 cm.
Begge gangene jeg har kjørt varmekuren så har det død en eller flere saeer på over 15 cm, men ingen andre fisker, og heller ikke mindre saeer.

Holdt tempen over 32 grader i 3 dager etter siste prikk var oppservert, så totalt så var tempren 32 grader i 7 dager.
Men kuren fungerer kjempe bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap