Oscar og arowana som ikke vil spise.
Jeg har en arowana på 20 cm og to oscar på 20 og 25 cm, de har nå over flere dager ikke villet spise ordentlig, de tar mat i munnen, tygger og spytter ut igjen. De er begynt å bli tynne i magen, slappe og legger seg stadig ned med buken i grusen. De gnir seg og endel mot grus og stein.
Jeg forer stort sett med jbl cicklide stics og discus for, noe mygglarver og artemia.
Det er ingen synlige tegn på fiskene, bortsett fra tynnheten.
Har noen forslag til hva det kan være?
Jeg forer stort sett med jbl cicklide stics og discus for, noe mygglarver og artemia.
Det er ingen synlige tegn på fiskene, bortsett fra tynnheten.
Har noen forslag til hva det kan være?
Postet 10.12.08 kl 14:04
Postet 10.12.08 kl 15:43
Postet 10.12.08 kl 16:05
Har automatisk vannbytte, 40L 4 ganger i døgnet, så det skulle være mer enn bra nok. Byttet også halvparten av vannet i går siden det var to uker siden sist vi gjorde det.
Mengden med mat er nok ikke problemet heller, jeg forer definitivt nok. De har til nå spist alt de får, både artemia, mygglarver, oksehjerte og tørrfor, de hoppet gjerne ut av karet for å få maten fortere..
Har noen unge heros oppi karet også, men de er ikke interessert i å fange dem.
Mengden med mat er nok ikke problemet heller, jeg forer definitivt nok. De har til nå spist alt de får, både artemia, mygglarver, oksehjerte og tørrfor, de hoppet gjerne ut av karet for å få maten fortere..
Har noen unge heros oppi karet også, men de er ikke interessert i å fange dem.
Postet 10.12.08 kl 23:26
Jeg får en følelse av at innvendige parasitter er årsaken til manglende matlyst, samt det at de begynner å avmagres og gnir seg mot sanden. Har du noen medisiner i hus som inneholder et virkestoff som... øh... virker? Dactymor fås kjøpt i Norge, og skal inneholde praziquantel (virkestoff), men i veldig lav konsentrasjon. Den må økes ifht det som står på flasken, men bruk søkefunksjonen her og let opp doseringsråd (hvis det blir aktuelt).
Ciklider er veldig utsatte for parasitter, både gjelleparasitter og innvollsparasitter. Akkurat hvilken du har er ikke godt å si.
Du nevner noe om ungfisk (Heros) i karet også. Hvor lenge har de vært der, og hadde du karantene på dem før de ble plassert sammen med Arowanaen og oscarene? I så fall, hvor lenge var karantenen og ble de gitt en avlusningskur (medisinert) i den perioden?
Ciklider er veldig utsatte for parasitter, både gjelleparasitter og innvollsparasitter. Akkurat hvilken du har er ikke godt å si.
Du nevner noe om ungfisk (Heros) i karet også. Hvor lenge har de vært der, og hadde du karantene på dem før de ble plassert sammen med Arowanaen og oscarene? I så fall, hvor lenge var karantenen og ble de gitt en avlusningskur (medisinert) i den perioden?
Postet 10.12.08 kl 23:48
Endret: 10.12.08 kl 23:50
Herosen er drettet her hos meg og har gått i reolkar siden de var 1cm store, de flyttet over i 720L sammen med de andre store fiskene for en måneds tid siden. Foreldrene deres har gått i 720L siden vi tok ned den andre 720L i sommer. Oscarene har gått i karet nesten like lenge, jeg mistet en av de for en stund siden, den hadde samme symptomer, la seg bare ned på bunnen, var slapp, og plutselig var den død..
Har ikke medisiner i hus, men mulighet for å skaffe prazipro/praziquantel i morgen.
Har i kveld satt i en diffusor for bedre fordeling av luft, luftesteinen som var i karet gav veldig store bobler, så nå er det flere mindre bobler i stedet.
Har ikke medisiner i hus, men mulighet for å skaffe prazipro/praziquantel i morgen.
Har i kveld satt i en diffusor for bedre fordeling av luft, luftesteinen som var i karet gav veldig store bobler, så nå er det flere mindre bobler i stedet.
Postet 11.12.08 kl 00:09
Endret: 11.12.08 kl 00:18