Bør jeg avlive kileflekkene eller medisinere?

Har bl.a. to kileflekkrasbora som jeg fikk for lenge siden av noen som skulle hive de i do. De har gått for seg selv i reke/snegle karet siden jeg fikk dem, eneste fisk som selskap er en ancistrus.
Problemet er at de ser litt "lurvete ut" og de har hvite flekker på øynene. De har levd lenge med dette nå og gått i bra vann uten at det har blitt verre, men kan ikke si det har blitt bedre heller. Nå har jeg tatt de ut av snegletanken og over i et eget akvarie for en videre slagplan. Har lyst å slippe de ut i 275. l, men er livredd for at de skal smitte de kjære fiskene som bor der fra før med noe. Men jeg vet jo ikke om det er noe som kan smitte! Jeg tviler, men likevel.. hadde vært bra dumt om de gjorde det.

Kan det være en idé å medisinere de med Esha (contra ick og 2000) ?
Bare for å være på den sikre siden for å få vekk evt. sykdom?
Jeg tror at fiskene ble slik av å gå i dårlig vann, men er usikker på det hvite i øynene.

Fiskene er litt blass (men ikke sånn at man tenker sopp med en gang) og den ene har en knekk på bakkroppen, men de svømmer fint og ser ut til å ha det bra. Jeg har vurdert å avlive de en gang før, men han som skulle ta oppdraget syntes ikke det så ut som de led så han gjorde det ikke.

Hva ville dere gjort? Avlivet de, eller medisinert de og gitt de en sjans i Asia-biotopen??

Eg trur eg ville prøvd eSHa 2000 og eSHa exit og sett om det vart noke forandring, og sjå an da om du kan ha dei i 275L
Gi dei en sjangs.
Hei du kunne med fordel handlet inn noen artsfrender til de to kileflekkene dine.De liker seg best i gruppe/stim og da blir de igjen mindre utsatt for sykdommer : )
Hei igjen! Joda, jeg har tenkt på å ha en stor stim i 275 l., men i og med disse to har vært lurvete siden de kom vil jeg ikke sette de sammen med andre fisker før jeg vet de er friske.
Har nå hatt de under medisinering, men den ene forsvant sporløst (død) og den andre er fortsatt likedan etter flere dager. Jeg vurderer nå den siste utveien for denne fisken siden den nå er alene og det er uvisst om den kan smitte noen andre. Kanskje det går bra, men hvis ikke kan jeg risikere at den tar med seg flere i døden.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap