Hvordan ser hvitprikk ut?

Så i dag at en av mine Praktbotia har fått bittesmå hvite prikker på seg. Har hørt om hvitprikk, og er redd for at det er det jeg har fått. Lette på nettet etter bilder av denne sykdommen, men de postene som har linket til slike bilder, der er sidene døde. Eller det vil si, jeg kunne ikke få opp noen sider med bilder i alle fall.

Er det noen som vet hvor det befinner seg slike bilder, og kan lenke til dem her? Svært takknemlig for svar. Vil ikke begynne med noen form for kur før jeg vet hva problemet er.

På forhånd takk
I denne tråden er det bilder av fisk med bl.a hvitprikk:
Bilder av syk fisk
les om hvitprikk her

hvor er de hvite prikkene henn da??(hvor på fisken)
De er overalt på fisken. Etter å ha sett bilder av hvitprikksyken tror jeg ganske sikkert det er den. Skal sette i gang med temperaturbehandling nå hadde jeg tenkt. Fanken. Håper det går bra. Foreløpig er det bare en fisk med synlige hvite prikker. De fiskene som sliter mest med varmebehandling er kanskje gullbarbene?

jaja. Går det dårlig og alle dauer, da kan jeg kanskje få ny fisk, og gjøre noen lurer fiskevalg enn det jeg gjorde første gang!

men jeg håpr det går bra selvføgleig.
I og med at du har praktbotia er det stor sjanse for at det er de som har dratt med seg "faenskapet". De er notorisk spredere av hvitprikk. Kan jeg få anbefale at du går til anskaffelse av esha exit? Ikke nødvendigvis til bruk i dette tilfellet (varmekur og medisin bør ikke kombineres) men til en annen gang. Husk masse oksygen i karet ved varmekuren, og at tempen ALDRI,ALDRI må under 32 grader.

Lykke til!
Obs. Oksygen, det har jeg ikke fikset. Kanjeg kjøpe noe som ornder dette for meg? Bør jeg begynne på en slik varmekur etter at jeg har skaffet oksygenkilde? Det betyr da i morgen lørdag i stedet for i dag fredag. Beklager min uvitenhet, takker for svar.
Ekstra oksygen under varmekur ordner du ved å skape stor bevegelse i overflaten. . Du kan

- Sette utblåset på pumpa slik at det skaper krusninger i overflaten
- Sette opp en luftpumpe med slange og luftestein til å boble i karet.
- Sette på en diffusor på utblåset på den innvendige pumpa (standard medfølgende slange på enkelte pumpemodeller)
For lav temperatur
Nå har varmekolben stått på max i hele natt, og temperaturen er bare 31 grader. Det er jo for lavt i følge det jeg leser her på siden. Bør jeg droppe hele varmekuren, skru ned på normalt igjen og gå for medisinering i stedet for?

Takknemlig for raskt svar, hilsen en nervøs amatørakvarist
Torgeir Solberg
Nå har varmekolben stått på max i hele natt, og temperaturen er bare 31 grader. Det er jo for lavt i følge det jeg leser her på siden. Bør jeg droppe hele varmekuren, skru ned på normalt igjen og gå for medisinering i stedet for?

Ja, hvis termometeret ditt er korrekt, må du droppe varmekuren. Det nytter ikke med 31°C, det gjør bare sykdommen verre. Det må være 32°C eller mer, ellers dør ikke parasitten.
Siden varmekolben din tydeligvis ikke går så høyt, må du bruke medisin istedet.
Dette bør du kjøpe i dag, det blir for lenge å vente til mandag. Hvitprikkparasitten sprer seg fort og ting blir raskt mye verre.
Jeg har fått tak i en varmekolbe til fra en kompis, og nå holder det jevnt og trutt 33 grader. Skal man mate som normalt når dette står på?

Vil forresten takke alle som tar spm alvorlig og kommer med raske og ikke minst informative svar!!

Hvis du synes fiskene ser ut til å ville spise, så fôrer du. Men vær veldig forsiktig, det er ikke alle fisk som har særlig lyst på mat når de er syke. Noen rører ikke mat i det hele tatt. Du får gi bare noen få smuler først, observere nøye og følge med på at det faktisk blir spist og svelget (ikke bare smakt på og spytta ut igjen), før du gir noe mer.

Mat som blir liggende og råtne og ødelegger vannkvaliteten,
er absolutt det siste fiskene trenger akkurat nå

Har du husket på å sette inn mer gjennomlufting av vannet? Ekstra mye sirkulasjon oppe i overflaten altså? Har du luftpumpe med brusestein, forresten? Det er veldig viktig at vannet luftes mest mulig i så høy temperatur, ettersom så varmt vann som det holder mye dårligere på oksygenet enn kjøligere vann gjør.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap