4 dager siden en fisk hadde hvitprikk, når er det sikkert at de andre ikke får det?
For ganske så nøyaktig 4 dager siden tok jeg ut en av sverddragerne rett etter at hun hadde fått hvite saltkorn-lignende prikker på store deler av kroppen. Hun var tufs og skranten, men de andre ser helt fine ut. Ingen har tegn til prikker. Når kan jeg være sikker på at de andre ikke kommer til å få det? Skal ha noen nye fisker, men tør ikke kjøpe før jeg er sikker på at smitten er borte.
Postet 10.01.09 kl 21:00
Postet 11.01.09 kl 10:49
Sopp?
Sikker på at dette er hvitprikk, og ikke sopp?
Dersom det er en utvekst, er det vel mer sannsynlig at det er sopp enn at det er hvitprikk. Er nok lettere for andre å gi en forklaring dersom du også legger ved ett bilde av den fisken som har problemet.
Dersom det er en utvekst, er det vel mer sannsynlig at det er sopp enn at det er hvitprikk. Er nok lettere for andre å gi en forklaring dersom du også legger ved ett bilde av den fisken som har problemet.
Postet 11.01.09 kl 11:31
Postet 11.01.09 kl 11:51
I følge Frank i innlegg 22 i denne tråden så burde angrepet være over når det ikke har vært nye utbrudd på 4 døgn, men legg merke til at han skriver at parasitten kan ligge latent og bryte ut ved en senere anledning. Nå uttaler han seg her om tiden etter at karet har vært behandlet så jeg vet ikke om dette også gjelder fisker i et ubehandlet kar.
Postet 11.01.09 kl 15:19
Hei, takk for svar. Jeg synes jeg har lest over alt, og jeg lurer fortsatt på hvordan det er i et ubehandlet kar. Håpet på at det var noen her inne som visste litt mer enn meg
Det er fortsatt ingen tegn til prikker på noen av fiskene, og den som vi tok ut var så pjusk at vi til slutt valgte å avlive den.
Det er fortsatt ingen tegn til prikker på noen av fiskene, og den som vi tok ut var så pjusk at vi til slutt valgte å avlive den.
Postet 11.01.09 kl 20:08
Postet 16.01.09 kl 21:40
Postet 16.01.09 kl 21:45