Bukvannsott på sebra danio.

Rett etter foring i dag, foret litt mye ved et uhell, fulgte jeg med fiskene for å se om de spiste og alt gikk bra.
da så jeg at en av danioene hadde struttende skjell fra hode til hale.
dette kom plutselig, tok ham opp og han er nå isolert, hvor stor er sjangsen for at fler fisker er smittet? og hvor nødvendig er det å medisinere karret?
er redd for at jeg ikke gjør det og så plutselig har alle struttende skjell..
har en tykk otto også, men trodde det var egg, ingen strutting foreløpig på den.
tilsatte flytende jern i vannet rett før jeg oppdaget den syke og noen danioer svømte rett inn i jernet, kan dette ha gjort ham slik?
Min erfaring er at bukvannssott sjeldent er noe smittsomt. Det er lite smittsomt iallefall, og det beste du kan gjøre nå er å skifte 30% av vannet i dag og det samme i morgen.
Tror ikke det har noen hensikt å medisinere.
Du kan avlive den rammede fisken. Når skjellene strutter, er fisken uansett hinsides redning. Det er derfor like greit å avslutte det kjapt for den...

Jeg vet ikke om jerntilskuddet kan ha noe å si, men generelt bør man kanskje tilsette slike ting i utløpet til filteret så det sprer seg øyeblikkelig.
ja, tilsetter som regel på den måten, men stressa litt med det i dag. har nå byttet 40-50 % av vannet.
legger ved bilde av fisken som er syk, og ett av ottoen, er den og syk?
dårlig bilde av otto men man kan se den litt store magen, der er ingen struttende skjell på den.
Bukvannsott heter også malawi bloat, og de øst-afrikanske ciklidene er vel mest utsatt for denne skumle sykdommen.

Om den er smittsom eller ei - "de lærde strides", men jeg vil si ja den er smittsom.

Jeg fikk djævelskapet i karet mitt sist høst og mistet flere malawi. Jeg snakket da både med en lokal fiskeekspert som er veldig flink med fiskesykdommer, holder foredrag rundt omkring, samt veterinær. Jeg fikk resept på noe som heter flagyl. Hvis det virkelig er snakk om bukvannsott så er det det eneste som hjelper iflg. han eksperten og veterinæren.

Jeg mistet fire fisker, men klarte å berge resten med medisinering.

PS! Du må være helt sikker på at det er bukvannsott før du begynner å medisinere.

Her er en link som beskriver faenskapet:

Jeg anbefaler deg å lese den nøye.
Var feig og avlivet ikke den syke fisken, han ble satt i et isolasjons karr, og lever enda..nå på tredje dagen etter skjellstruttingen ble oppdaget..
han svømmer rundt på sedvanlig vis, spiser det han får og virker stort sett i fin form.
men skjønner det ikke, for det skulle være liten tvil om at det er bukvannsott han har...
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap