Hjelp... fiskene dør!

Nå er 3 dverg guramier døde og 2 sølvhaier døde! Det begynner med at de blir helt slappe, gjemmer seg i planter, ligger på bunnen, svømmer sakte, av og til svømte sølvhaiene opp ned... Det virker som se smitter hverandre, for ene dagen var bare 1 fisk syk, så ble 2 til syke, deretter 2 til... Det begynte med en ny dverg gurami som vi kjøpte 23. des. På grunn av jula, kom vi oss ikke tilbake til dyrebutikken for å klage på at den døde så raskt. Den smittet da de andre fiskene.

Vannverdier:
Ph 7,2
Gh 3
Nitrit 0

Samme vannverdier som vi alltid har hatt. Skifter ofte vann. Ingen nye ting i akvariet. Vi har hatt akvariet siden september '08.
Kan nye fisker ha med seg sykdom fra dyrebutikken?

Noen som kan hjelpe?
Vi har nå 15 neon tetra, 1 molly, 1 dverg gurami, 4 otto og 1 til algespiser. Akvariet er 110liter.

Nye fisker kan godt ha med seg sykdom fra butikken, ja...

Før jeg anskaffet karantenekar opplevde jeg det flere ganger, én gang mistet jeg bla. 12 selvoppdrettede scalarer som jeg hadde hatt i flere år. Tilslutt var det kun én fisk igjen...

Nå tør jeg ikke anskaffe nye fisker uten at de har gått noen uker i karantene først.
vanskelig å si hva det er på bakgrunn av hva du forklarer. Hva med å ta en telefon til butikken du kjøpte den i, forklare situasjonen og spørre om de har hatt noen sykdom i karet de hadde denne fisken i? Er det derfra sykdommen kommer, og den er smittsom har de sannsynligvis merket det der også, og iverksatt tiltak. Da er det i så fall bare for deg å gjøre det samme.

Om ikke dette er til hjelp så må du observere fiskene nærmere, se på øynene deres - er de matte eller står de ut, gjellene - om de puster tyngre enn vanlig, studer huden ordentlig, se etter små parasitter el.l., se etter fargeendringer, se på fiskeavføringen til fiskene; er den normal eller tynn og hvit?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap