Er dette hvitprikk?

Er ganske ny på dette med sykdommer, og har lest at hvitprikk kan forveksles med en annen type sykdom også... Prikkene er bare på halene. Er fire av guppyene som har fått sånne prikker, resten er ok foreløpig.

Inaktiv bruker
Ser ut som hvitprikk, men er jo ikke sikker.. Min kampfisk fikk sånn i sin tid.. Men husker ikke helt hvor det "begynte" eller om det er tilfeldig!
AkvarieGF
Er ganske ny på dette med sykdommer, og har lest at hvitprikk kan forveksles med en annen type sykdom også... Prikkene er bare på halene. Er fire av guppyene som har fått sånne prikker, resten er ok foreløpig.

Det er mest sansynlig hvitprikk, vet ikke hva sykdom som forveksles med hivtprikk. Hitprikk er jo den mest vanlige sykdommen du kan få i et akvarium, og den er lett å behandle om ikke fiskene har hatt sykdommen får lenge.

Du skriver at det bare er 4 stk som foreløpig har prikker, om kort tid kommer alle til å være rammet av hvitprikken om du ikke begynner med en rask behandlig.

Du han lese her om andre sykdommer og behandlinger...
Fisken Magnus
vet ikke hva sykdom som forveksles med hivtprikk.

Oodinium kan feildiagnostiseres som hvitprikk
Fisken Magnus
[QUOTE=AkvarieGF]Er ganske ny på dette med sykdommer, og har lest at hvitprikk kan forveksles med en annen type sykdom også... Prikkene er bare på halene. Er fire av guppyene som har fått sånne prikker, resten er ok foreløpig.

Det er mest sansynlig hvitprikk, vet ikke hva sykdom som forveksles med hivtprikk. Hitprikk er jo den mest vanlige sykdommen du kan få i et akvarium, og den er lett å behandle om ikke fiskene har hatt sykdommen får lenge.

Du skriver at det bare er 4 stk som foreløpig har prikker, om kort tid kommer alle til å være rammet av hvitprikken om du ikke begynner med en rask behandlig.

QUOTE]

Er derfor jeg lurer her no... Oppdaget dette no i dag. Bestilte masse varer fra tropefisk på fredag og deriblant medisin for hvitprikk da jeg har lest at dette er en vanlig sykdom og ville derfor ha medisinen i hus. Men tar jo for lang tid før jeg får dette så må på dyrebutikken i morra og kjøpe.
tender
[QUOTE=Fisken Magnus]vet ikke hva sykdom som forveksles med hivtprikk.

Oodinium kan feildiagnostiseres som hvitprikk

Ja det var det :o)
Ja, lurt å ta en tur på dyrebutikken for å få raskest mulig behandling.

Husker da jeg hadde hvitprikk. Så det først godt på en av fiskene og etter hvert som jeg studerte de, så hadde alle prikke.
Det er noe dritt når fisker blir utsatt for sykdommer.
Fisken Magnus
Ja, lurt å ta en tur på dyrebutikken for å få raskest mulig behandling. Husker da jeg hadde hvitprikk. Så det først godt på en av fiskene og etter hvert som jeg studerte de, så hadde alle prikke. Det er noe dritt når fisker blir utsatt for sykdommer.

Uff ja.. Sykdommer er ikke noe festlig gitt.... Men heldigvis så er det så mange flotte hjelpere her inne som kan veilede oss som er ferske i gamet så vi kan hjelpe fiskene så fort som mulig! Nå iler jeg til dyrebutikken i morra og setter i gang kuren når alt er klargjort :o) Så håper vi at vi kan klare å ta knekken på desse grusomme parasittane....

Tusen takk for super hjelp alle sammen!

PS! Foreløpig ser det ikke ut til at fiskene lider noe nød, spiser og svømmer som vanlig :o)
I stedenfor å kjøpe noen medisiner på dyrebutikken ville jeg gått for varmekuren hvis fiskene dine tåler dette.

De fleste medisinene du får i dyrebutikken har den bivirkningen at de også dreper filterbakteriene. Det gjør at du etter endt kur har ett helt nystartet akvarie.

Les mer om varmekuren i sykdomsartikelen under artikler her på forumet.
Jeg sverger til varmekur for hvitprikk, men har hørt at guppyer har en tendens til å stryke med, og at medisiner derfor er bedre dersom man har guppyer. Har ikke hatt guppyer selv, så jeg kan ikke bekrefte det, men det er det jeg her hørt.
Mvjnz
Jeg sverger til varmekur for hvitprikk, men har hørt at guppyer har en tendens til å stryke med, og at medisiner derfor er bedre dersom man har guppyer. Har ikke hatt guppyer selv, så jeg kan ikke bekrefte det, men det er det jeg her hørt.

Er nok for det meste guppyer jeg har..... og en annen rar ;o) bunnfisk... hehe... så dersom de ikke tåler varme så blir varmkuren utelukket...
hmmm jeg har nå vært på (skulle til å si apoteket... hehe) dyrebutikke og kjøpt medisin for hvitprikk. De hadde ikke den esHa men fikk en Tetra Contralck. Noen som har vært bort denne? Må rive av etiketten for å se bruksanvisninga på baksida av noe klistergreie, og da ble det jo skikkelig utydelig å lese hva som står der...

Jeg klarer å få med meg at det skal doseres 5 ml pr 10 liter vann. Men skal jeg ha dette rett i karet no? Og så etter 4 dager skifte 50 % av vannet? Og så står her noe om da å filtrere vannet gjennom aktivt kullfilter?

Uff ble mange spørsmål dette, men ønsker bare å gjøre det riktige for fiskene..
Synes å huske at doseringen var 5 ml pr 20 liter, men mulig jeg husker feil.

Bytt først en god del av vannet, 30-50%. Ikke bruk vannforbedringsmiddel i vannet du fyller på og fjern kull om du har slikt i filteret ditt. Tilsett så medisinen (rist flasken godt først) og sørg for god sirkulasjon i vannflaten, enten ved å plassere utløpet slik at det pisker godt eller ved å sette inn en luftestein koblet til luftpumpe.

Etter fire-fem dager så skiftes du altså vann igjen og om du ikke får tak i kull som du kan legge i filteret så kan du bare ta noen daglige vannskift på rundt 30% slik at mesteparten av medisinen blir fjernet.

Forhåpentligvis så tar dette knekken på hvitprikken. Guppy er nemlig ikke så glad i varmekuren og selv om noen av mine overlevde så var det noen som ikke gjorde det også :b
Takker for svar. Nå er medisineringen godt i gang, og de fleste prikkene ser ut til å forsvinne. Er fortsatt igjen 3 prikker på ene fisken i ene akvariet og 2 prikker på en fisk i andre akvariet... Men får vente et par dager til og se. En fisk har takket for seg, mens de andre ser ut til å gå bra med.

Skal ta vannskifte på fredag og etterfølgende dager og se om vi må til med en kur til.

Hilsen meg
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap