Trenger råd ang. oppblåst mage.

Jeg har forbarmet eg over en guppy hann som naboen vår har hatt i noen mndr. Fisken kommer opprinnelig fra meg, men ble gitt bort da den bare var noen dager gammel. Den gikk sammen med noentetra og en del flere guppy. Det er ganske sterk strøm i den karet den har gått i de siste mnd. Etter at den ble nappet i halen og mistet mye av sin halefinne tok jeg den hjem til meg igjen. Nå går den sammen med andre unge guppyer som er født her hos meg. Disse er noen mnd yngre enn denne jeg tok til meg, men nesten dobbelt så stor allerede. Altså har veksten til denne på et eller annet tidpunkt stagnert. Hvorfor vet jeg ikke. Kan være pga den sterke strømmen, andre som konkurrerer om maten, og for dårlige vannbytterutiner.

Den har oppblåst mage. Ser ut som et rumpetroll ovenfra, og oppblåst buk sett fra siden(rett bak gjellene eser den ut). Det kan kanskje se til at den sliter litt med å svømme, vrikker veldig mye med kroppen, og svømmer saktere enn de andre. Jeg har kun sett en hvit gjennomsiktig tråd til avføring, så jeg mistenker forstoppelse. Det er det eneste som kan ligne i følge sykdomsartikkelen.

Er det noe håp? eller skal jeg bare avlive den først som sist? Den har fine farger, og jeg synes ikke den ser ut til å lide. Hva mener dere?

Har desverre for dårlig kamera til å ta bilde..
Jeg synes den høres ut til å ha bukvannsott jeg... kan du skjelne noen av skjellene på den når du ser på den ovenfra, eller er den for liten til det? Det kan iallefall passe med nettopp dårlig vannkvalitet og et liv i et kar uten gode vannbytterutiner.
Takk for svar. Jeg har tenkt den tanken også, men da jeg leste om struttende skjell slo jeg det fra meg. Kan ikke se noe galt med skjellene eller kroppen ellers. Men om det skulle være en av delene så er det vel uansett ingen håp for den lille..? Han er forresten ikke så liten, ca halvvoksen størrelse på han.

En annen grunn til at jeg lurer er at jeg skal flytte over noen flere fisker til det karet den går i nå, og tør liksom ikke helt når den ikke er frisk. Redd for at det kan smitte.
Burde jeg avlive den eller gi den en sjanse?
Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg
Reklame for plussmedlemskap