Mørk flekk på hodet...

Vi har en blue fin cicklide som nå har fått en mørk flekk over hele den ene siden av hodet.
Dette skjedde med en av hunnene vi har for ca 2 måneder siden, og den døde etter forholdsvis kort tid, uten at vi så noen spesiellet tegn til at den var syk (bortsett fra flekken)
Nå har hannen vår fått det samme. Jeg har prøvd å lese litt om hva det kan være. Fisketurberkolose var vel en av de.Men syntes ikke de andre symptomene er der.
Vi har et kar på 180 liter, innvendig pumpe som vi skyller når den "stoppper opp". gradene ligger på ca 26. Eller så har vi veldig vanlig fisk sammen med de ( gurami, tetraer, corydoras, palettcicklider, m.m)

Er det noen som har noen formening om hva det kan være, eller hva vi skal gjøre?
Hvis det skulle være fisketurberkolose er det da sannsynlig at det kun er blue fin fiskene som blir syke? Burde vi kontakte veterinær? Vil de kunne noe om dette i det hele tatt?

Takker for alle svar!!
Jeg har også opplevd dette fenomenet, men ikke helt funnet ut av årsaken tross en del søking rundt omkring. Første gangen så gjaldt det en sommerfuglciklide som strøk med. Har også opplevd det på en regnbueciklide hvor det gikk over av seg selv og fisken overlevde.

Eneste fellesbenevnelsen på disse to er at det var samme akvariet, om enn et par år i mellom, og økt temperatur i karet. Jeg kan altså ikke si noe om årsaken annet enn at det muligens er stressrelatert i og med at det dukket opp da vannet holdt veldig høy temperatur (over 30 grader).
Hos oss var det også i samme kar, samme type fisk. Men vi har aldri hatt det så varmt i karet som 30 grader. Tror muligens 27-28 er det meste. Men vi har ikke skrudd opp temperaturen nå i det siste....

Men da får jeg bare la det suse og gå, og se hva som skjer....

Takk for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap