Stakkar perlemor....:(

Perlemor, som er en Perlemorsgurami/Mosaikkgurami, har fått litt stive utstående øyne, og svømmer ikke skikkelig...hun strever seg liksom opp for å supe litt luft, for å så dale hurtig ned til noe å hvile på...Puster hurtig, har ikke sett henne spise, og hun er tynn...kan ikke se noe på fisken, annet en at halen henger litt ned...Først trodde jeg det var svømmeblæra siden hun ikke er i vater, men så kom øynene litt ut....
Alle vannverdiene er bra, og alle de andre fiskene er helt fine...Bruse, kjæresten til Perlemor, er bortom av og til, men holder seg stort sett unna! han er veldig fin for tiden....men ser ut som han napper henne litt i siden...Hun svømmer som bare f hvis hun daler ned på feil plass og ildhalen kommer hjem da...
Noen som har anelse om hva dette er? (hun er vel kanskje bodd 5-6 år i mitt kar nå...så er veldig bekymret for min kjære Perlemor!)
(Avlivet en sverddrage for en ukes tid siden etter en komplisert fødsel...)
Jeg vet ikke hvor gamle guramier kan bli, men 5 - 6 år høres jo ut som en respektabel alder for en liten fisk egentlig. Kanskje det er aldersrelatert? Jeg synes egentlig du bør avlive denne, for det høres ikke ut som om det er noe håp eller noe som er mulig å medisinere.

Hvis du vil utsette det litt (det er aldri en morsom jobb å måtte avlive en fisk, jeg vet...) så kan du jo bytte ca 25% av vannet i dag, og en ny omgang i morgen. Litt friskt vann pleier alltid å virke oppkvikkende på fisk, og spesielt syk fisk.
Stakkar stakkar perlemor....:(
Samvittigheten begynner vel snart å innse at det kanskje er mer humant å la den slippe...skiftet ca 30% av vannet i går, skal skifte litt til idag, men er hun ikke bedre til i morgen, blir det nok begravelse....
Desse Guramiene er da ikke så veldig små da....ca 15 cm, litt mindre...min far hadde sine i mange år....(men han var ekte akvarist....)
Om noen har forslag om hva annet det evt kan være så si ifra!!
AtiLLa
Samvittigheten begynner vel snart å innse at det kanskje er mer humant å la den slippe...skiftet ca 30% av vannet i går, skal skifte litt til idag, men er hun ikke bedre til i morgen, blir det nok begravelse....:( Desse Guramiene er da ikke så veldig små da....ca 15 cm, litt mindre...min far hadde sine i mange år....(men han var ekte akvarist....) Om noen har forslag om hva annet det evt kan være så si ifra!! :)

Det som nå er så merkelig er at Perlemor ble littegrann bedre, svømmer mer rundt, men hun hengeer fremdeles en del i plantene...
Samtidig har kjæresten hennes, Bruse, begynt å lage skumrede...Er det bare fordi han har fått lyst til det, og hvorfor får han lyst til det når den eneste andre Guramien i karet er syk....og absolutt ingenting er tilpasset annet enn flyteplanter.....Jeg grubler meg grønn over desse fiskene mine for tiden...(og en av sverddragerene hadde hoppet ut av karet her en dag...pleier de å gjøre sånt?)
Tilfeldig bekjentskap
© Per Christian Osa
Reklame for plussmedlemskap