Neontetra mister deler av munn

min neontetra mister deler av munn, jeg legger bare inn sitat fra min personlige tråd:

fiskeren
[QUOTE=fiskeren]jeg har jo en fisk som munnen er rar på. hele ene sida på munnen er borte. men den begynner å se dårligere ut, den har jo vært mye tynn etter at det skjedde men fordi den sliter litt med å spise men han greier det jo. men begynner å lure på hva det er. for nå begynner en ny fisk også å få det. dette handler altså om neontetra.

det neste jeg kan skjønne det kan være er munnsopp, men på mine er liksom munnen blitt litt borte, fisken er også ganske hvit, den har blitt veldig hvit nå i det siste. men beskymret nå som en til har begynt også, merket det igår. skal jeg avlive de to og håpe ingen andre er smittet?
og er det sykdom i det hele tatt?
ingen som syns det var bra nok forklaring, eller bare ingen som har peil?

jeg lurer jo litt på om jeg bare skal kverke begge med en gang, eller la de leve?
jeg hadde flaks og fikk et bilde av han, nesten umulig. men hadde flaks i uflaks, den jeg skulle ta bilde va flyttet seg.

se nøye på munnen, det er feil side av munnen for på andre siden munnen er borte, men ser munnen er rar. ja vet den er veldig lys i fargen og tynn. skal jeg avlive den?
Den ser da ut til å ha flere problemer enn bare munnen? Finnene ser frynsete ut og hvite i kanten? Og veldig tynn, ja.

Den der må jo lide, hadde avlivet den på raskeste og mest humane måte og latt den slippe å plages lengre.

Hva dette er slags sykdom aner jeg ikke, ei heller om det kan være smittsomt. Jeg hadde uansett ikke satt inn nye fisk i karet på en god stund, for å se om resten forblir uten symptomer eller om det er smittsomt.
det er en til som er hvit på tuppen av munn, umulig å ta bilder av den. men den som var avbildet greier seg jo fint med spising og sånn da, akkurat nå etter mat har den mage, men er jo fortsatt hvit da off, liker ikke å avlive fisk.
Det ser jo nesten ut som om den har hvitprikk i tillegg? Ser jo ut som små hvite prikker rundt på fisken. Kanskje det er blitzen som "lyver"...

Uansett, disse har det ikke godt, de lider. De bør avlives så snart som mulig.

neontetra er såpass små, at de kan avlives ved koking. Kok opp en god del vann, og mens det koker slipper du fisken oppi. Det skal koke skikkelig, altså fosskoke. De dør umiddelbart. Grei måte å avslive småfisk på, men ikke større fisk, det tar for lang tid da.

Og, kan jo legge til at det ikke er noen av oss som liker å avlive fisk. Måtte gjøre det selv her om dagen og det er den desidert værste biten med å ha akvarier. Men, en del av det å være en ansvarsfull dyreeier (være seg fisk, hund eller hest), er å ta ansvar når dyret lider og sørge for at den slipper å ha det vondt lengre.
Enig med Elin, den fisken der bør avlives med det samme. Den så ikke helt god ut, nei....

Jeg tror, som Elin, at den har flere problemer enn munnen. Fisken ser syk ut i tillegg, muligens oodinium (fløyelsyke). Det må medisineres.
det er jo greit å fiske og ta livet av den, men man knytter liksom bånd. og disse er jo så små og uskyldige.
Som sagt, det ubehagelige er også en del av å være ansvarsfull dyreeier.

Å la dyr lide i lengre tid fordi en selv synes det er vanskelig å gjøre noe med det, er ikke akkurat bra det heller.
det var misting av farge og at skjellene på fisken hadde spretti ut, ikke noe hvitprikk. jeg avlivet den NÅ for 1 sekund siden. jeg slo den i hodet og knakk nakken, jeg liekr ikke koke måten, syns fisken lider, så jeg tok det i mine egne hender. bokstavelig talt.

oodinium sitter vel ikke uten på og skjønnes skjell aktig, så nesten sikker på at det kun var skjellene som stakk ut.
ok, nå som jeg har avlivet fisken er det faktisk en lettelse. var vanskelig å gjøre det men nå som alt er over føler jeg at jeg gjorde riktig. så takk elin og mona.
Så bra

Aldri moro å avlive fisk, men det er ikke noe godt for samvittigheten å se at den sakte, men sikkert lider seg til døde heller. Får håpe det ikke er smittsomt, slik at resten av gjengen holder seg friske.
det er en til da. den har noe hvitt utstående på munnen. derfor tror jeg det er munnsopp. men er det ikke dumt å medisinere uten å vite helt sikkert da? har liggende både esha exit og 2000.
Nå er det jo et eller annet som ikke er som det skal i karet ditt. Siden esha er så snill både mot fisk og filterbakterier, hadde jeg nok valgt å kjøre en kombinert kur med både esha 2000 og esha exit i tre dager (husk dobbel dose esha 2000 om GH er lavere enn 4).

En slik kur er såpass mild (men samtidig funker mot mange typer problemer), at å kjøre denne "I blinde" i tre dager umulig kan skade. Jeg hadde tatt sjansen
jammen er det ikke slik at det er farlig å blande disse to??
Nei, esha exit og esha 2000 kan fint brukes samtidig. Men det er ikke alle medisiner som kan kombineres.
men skal jeg la være å mate i 3 dager da?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap