Glefse har hvitprikk
Hei! Min Betta Splendens som jeg kaller Glefse har fått hvitprikk.
Jeg ser et par hvite prikker ved gjellene og munnen.
Jeg vet at man kan bruke medisiner, men jeg har også
hørt at man kan bruke en varmekur.
Er det sant at jeg bare kan øke varmen for å helbrede han?
Eller må jeg kjøpe medisiner?
Info:
- Fisken er en Betta Splendens
- Jeg har hatt den i 4 dager. Den er Ca. 6 måneder.
- Den er helt alene i akvariet
- Ingen nye fisk har kommet etter jeg fikk den
- Filter: Elite Stingray 5 Akvarium: 18 liters
- Vannverdier: PH: 6,5 Hardhet: 4 Temp: 25 - 27
- Atferd: Bråe bevegelser når jeg rører glasset
- Har ingen bilder akkurat nå.
Jeg ser et par hvite prikker ved gjellene og munnen.
Jeg vet at man kan bruke medisiner, men jeg har også
hørt at man kan bruke en varmekur.
Er det sant at jeg bare kan øke varmen for å helbrede han?
Eller må jeg kjøpe medisiner?
Info:
- Fisken er en Betta Splendens
- Jeg har hatt den i 4 dager. Den er Ca. 6 måneder.
- Den er helt alene i akvariet
- Ingen nye fisk har kommet etter jeg fikk den
- Filter: Elite Stingray 5 Akvarium: 18 liters
- Vannverdier: PH: 6,5 Hardhet: 4 Temp: 25 - 27
- Atferd: Bråe bevegelser når jeg rører glasset
- Har ingen bilder akkurat nå.
Postet 31.01.09 kl 11:20
Endret: 31.01.09 kl 11:21
Siden kampfisk tåler temperaturer helt opp til 30 grader vil jeg tro at en kampfisk vil klare varmekuren fint (men har aldri prøvd selv).
Du kan lese om varmekoren nesten nederst i sykdomsartiklen.
Viktig å merke seg at temperaturen MÅ være over 32 grader. 31 grader vil forværre sykdommen. Minst to termometer så du er sikker på at tempen er riktig ville jeg ha brukt hvert fall.
Med så høy temperatur holder også vannet dårlig på oksygen, så enten bør du sette inn en luftestein, eller sørge for at utblåsen på pumpa virkelig plasker i overflaten.
Av medisin anbefaler jeg esha exit. Den tar ikke livet av filterbakterier, og er også effektiv. Kan bestilles bl.a. på tropefisk. Men siden hvitprikk dreper, ville jeg nok ha startet varmekuren.... de dagene du må vente på exit i posten kan forværre situasjonen. Likevel ikke dumt å bestille en flaske esha exit så du har stående. En vet aldri når det blir behov
Du kan lese om varmekoren nesten nederst i sykdomsartiklen.
Viktig å merke seg at temperaturen MÅ være over 32 grader. 31 grader vil forværre sykdommen. Minst to termometer så du er sikker på at tempen er riktig ville jeg ha brukt hvert fall.
Med så høy temperatur holder også vannet dårlig på oksygen, så enten bør du sette inn en luftestein, eller sørge for at utblåsen på pumpa virkelig plasker i overflaten.
Av medisin anbefaler jeg esha exit. Den tar ikke livet av filterbakterier, og er også effektiv. Kan bestilles bl.a. på tropefisk. Men siden hvitprikk dreper, ville jeg nok ha startet varmekuren.... de dagene du må vente på exit i posten kan forværre situasjonen. Likevel ikke dumt å bestille en flaske esha exit så du har stående. En vet aldri når det blir behov
Postet 31.01.09 kl 11:36
Postet 31.01.09 kl 11:40
Postet 31.01.09 kl 11:44
Endret: 31.01.09 kl 11:44
Prøv varmekuren først du og se om det går greit.
Esha exit på Tropefisk.
Medisiner (som alt annet) koster mer i butikk. De har mer utgifter til husleie og lønn enn det nettbutiller har som regel, og da koster varene litt ekstra. Det som er dumt med dyrebutikkene (hvert fall de her i området) er at de medisinene de har i hyllene som regel er av slaget som ikke virker så veldig godt, og som tar livet av filterbakteriene også. Så da er det først sykdom, og så bekjempe nitritt i ukesvs etterpå.
Esha exit på Tropefisk.
Medisiner (som alt annet) koster mer i butikk. De har mer utgifter til husleie og lønn enn det nettbutiller har som regel, og da koster varene litt ekstra. Det som er dumt med dyrebutikkene (hvert fall de her i området) er at de medisinene de har i hyllene som regel er av slaget som ikke virker så veldig godt, og som tar livet av filterbakteriene også. Så da er det først sykdom, og så bekjempe nitritt i ukesvs etterpå.
Postet 31.01.09 kl 11:46
Postet 31.01.09 kl 11:50
Altså... det er enten varmekur, eller medisiner. Aldri begge deler på en gang Det blir for mye stress for den lille fisken.
Så kjør varmekuren skikkelig først, og hjelper det ikke kan du heller skaffe medisin.
Ellers er det mulig å forhåndsbetale ved å sette inn penger på Tropefisk så vidt jeg vet. Og pappa har vel bankkort
Så kjør varmekuren skikkelig først, og hjelper det ikke kan du heller skaffe medisin.
Ellers er det mulig å forhåndsbetale ved å sette inn penger på Tropefisk så vidt jeg vet. Og pappa har vel bankkort
Postet 31.01.09 kl 11:57
Postet 31.01.09 kl 12:01
Endret: 31.01.09 kl 12:04