Bukvannsotten? i 14 dager?

den sebradanio jeg fikk bukvannsott på for fjorten dager siden lever enda.
hvordan er det mulig da? skjellene har struttet i 14 dager nå og han svømmer normalt og spiser normalt. er det ikke bukvannsott? hvorfor går ikke skjellene ned igjen? er der andre ting som gjør at skjellene kan strutte?
ser ut som han er litt rød i skinnet under skjellene.
bilde av sjuklingen. kan ikke se noe hevelse i mageregion, bare skjellene som strutter.
Jeg har også vært utfor dette fenomenet hvor skjellene strutter og fiskene fortsetter å spise normalt og leve mye lenger enn det som er forventet når det er bukvannsott.

Enten så er det slik at ikke alle symptomene dukker opp og fiskene i tillegg kan leve lenger med det enn det som står opplyst om bukvannsott, eller så kan det dreie seg om andre sykdommer.

Jeg har blant annet lest at Lymphocystis og Ichthyosporidium hofferi kan føre til skjellreisning, men da helst lokalt avgrenset og ikke på hele fisken.

Blir bare spekulasjoner egentlig. Har aldri funnet noen skikkelig forklaring. Ved de tilfellene jeg har hatt dette så har fiskene altså levd i lengre tid med tilnærmet normal oppførsel og appetitt, men det har uansett endt med at de til slutt har blitt værre og da har jeg avlivet de.
avlivet fisken i går da han ikke viste interesse ved foring.
i kokende vann, da jeg hadde ham i rant det rød og oranske veske av magen som sprakk umiddelbart i kontakt med vannet.
Uffda, regnet med det ville gå den veien til slutt. Med såpass mye væske i buken så går jeg ut fra at det var bukvannsott. Tror man kanskje bør revidere litt hvor lenge fisker kan leve i siste stadiet og fremdeles spise.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap