Var dette bukvannsott?
Postet 01.02.09 kl 00:10
Postet 01.02.09 kl 01:07
Postet 01.02.09 kl 02:28
Postet 01.02.09 kl 14:50
ESHA 2000..så tror karret er trygt, men om han var smittet så var han jo umulig å få frisk siden han allerede var feit ved kurens begynnelse. men jeg var ikke sikker på om det var sotten eller om den var forspist eller noe siden den ikke hadde skjell som reiste seg.
skulle bare høre her inne om noen hadde en formening om hva den klumpen i rumpen hannes var for noe, at han ikke har dødd av en ny sykdom som er kommet i karret og at jeg må medisinere igjen..
skulle bare høre her inne om noen hadde en formening om hva den klumpen i rumpen hannes var for noe, at han ikke har dødd av en ny sykdom som er kommet i karret og at jeg må medisinere igjen..
Postet 01.02.09 kl 15:37
Å behandle Bukkvansot kan du bare glemme når det gjelder Esha 2000, du må nok bruke sterkere medisiner enn det.
Dersom det er tidlig i fasen med soten, så kan du bruke BeFuran, Aquamor1 eller andre medisiner som inneholder virkestoffet "Nifurpirinol".
Er det kommet en del lenger og du er helt sikker at det er soten du har fått bør du bruke medisin som innholder virkestoffet "Metronidazole". Jeg bruker 100% rent pulver av sist nevnte, men vet andre bruker Flagyl som fås på resept hos veterinær.
Dersom det er tidlig i fasen med soten, så kan du bruke BeFuran, Aquamor1 eller andre medisiner som inneholder virkestoffet "Nifurpirinol".
Er det kommet en del lenger og du er helt sikker at det er soten du har fått bør du bruke medisin som innholder virkestoffet "Metronidazole". Jeg bruker 100% rent pulver av sist nevnte, men vet andre bruker Flagyl som fås på resept hos veterinær.
Postet 01.02.09 kl 16:40
tja, men det er så sterke medisiner at filter og alt må fikles med.
jeg medisinerte karret for å stoppe videre spredning mest, for har hørt at dette går med esha, men har ikke medisinert for å redde de som allerede var smittet for det skal visst ikke nytte uansett. de ble tatt ut og isolert.
så håper at smittefaren iallefall er borte slik at ikke fler blir syke.
jeg medisinerte karret for å stoppe videre spredning mest, for har hørt at dette går med esha, men har ikke medisinert for å redde de som allerede var smittet for det skal visst ikke nytte uansett. de ble tatt ut og isolert.
så håper at smittefaren iallefall er borte slik at ikke fler blir syke.
Postet 01.02.09 kl 18:37
Postet 01.02.09 kl 19:08
Det står i sykdomsartikelen:
"Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden."
"Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden."
Postet 01.02.09 kl 19:12
ElinHDet står i sykdomsartikelen: "[I]Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.[/I]"
Takker for infoen ElinH.
Jeg har lest det som står der, men tenkte hun hadde fått informasjon andre plasser. Esha medisiner fungerer hvertfall ikke på bukkvannsot på Tropheus.
sunikol: Men håper du har fått bort denne ekle soten!
Har du planer om noe ny fisk eller?
Postet 01.02.09 kl 19:18
Postet 02.02.09 kl 15:54