Sykdom på levendefødene

Er det noen som kan hjelpe meg med denne sykdommen? Jeg har prøvd med masse forskjellige medisiner, men foreløpig er det ikke noe som hjelper.

Det starter med at fisken får et gråaktig felt, den ser ganske uskyldig ut, men hvis man lar den fortsette så virker det som den "eter" seg igjennom fisken.

Jeg har testa omtrent med alle de standard medisinene som er i vanlig handel. Begynner å lure på om det er noe heftigere kjemikalier som jeg må få tak i et annet sted for å bli kvitt denne sykdommen.

Den er meget smittsom mot annen fisk, svardragere og seilfinne mollyer er også utsatt for denne. Andre fisk er jeg usikker på da disse går stortsett sammen her hos meg.

Legger ut noen bilder
Her er noen flere bilder. Bilde av guppy hannen er i startfasen. Legg merke til det grå feltet som er midt p åkroppen.
Etter litt mere søking på nettet fant jeg endelig et bra bilde som ligner. Det sto at JBL Furanol var tingen å bruke. Denne medisinen brukte jeg forrige gang, men da på noen sverddragere. Det gikk ikke så bra.

Men jeg har jo egentlig ikke noe å tape på å prøve igjen på disse guppyene. Så et nyt forsøk har blitt gjort, tar 4 dager denne kuren, evt. fortsette på 5. dagen med ny behandling.
Jeg tror det er riktig medisin. Med en gang jeg så bildene tenkte jeg på columnaris/falsk neonsyke, meget hissig bakteriell infeksjon. Den er slik du beskriver, eter seg gjennom fisken på et vis - dreper vevet - derav den hvitaktige fargen. Om det er den så den meget smittsom, så vær forsiktig med isolering av utstyr o.l.

columnaris kan stoppes ved bruk av virkestoffet nifurpirinol som finnes bla. i JBL Furanol, men også i Aquarium Munsters Aquafuran of Sera Bactopur Direct.

Medisinen kverker filterbakterier, så vær klar over det.

Lykke til, hold oss oppdatert.
Dog tror jeg at fisk som har fått tydelige symptomer, antakelig er forbi "point of no return", slik at jeg tror ikke du skal ha for store forhåpninger om å klare å redde de som allerede har utviklet slike tydelige symptomer. Stikkordet her er å stoppe spredning. Håper jeg tar feil selvsagt.
Desverre så har du rett, columnaris som dette er er noe drit og vanskelig og stoppe, og har det kommet så langt at det er synlig så er det ingen vei tilbake for fisken. Desverre en vanlig sykdom på guppy, spesielt importer fra Singapore.

Jeg har best erfaring med Aquarium Munster´s medisin.

Joakim
Dog tror jeg at fisk som har fått tydelige symptomer, antakelig er forbi "point of no return", slik at jeg tror ikke du skal ha for store forhåpninger om å klare å redde de som allerede har utviklet slike tydelige symptomer. Stikkordet her er å stoppe spredning. Håper jeg tar feil selvsagt.
Joakim
columnaris kan stoppes ved bruk av virkestoffet nifurpirinol som finnes bla. i JBL Furanol, men også i Aquarium Munsters Aquafuran of Sera Bactopur Direct. Medisinen kverker filterbakterier, så vær klar over det. Lykke til, hold oss oppdatert.

Takker for svar.

Jeg mistenkte Columnaris til å starte med, men slo litt i fra meg tanken da jeg mener å ha lest at den starter enten ved hodeparti eller i haleparti. Siden de jeg har er i midtpartiet av fisken her så tenkte jeg kanskje at det ikke var den.

Heldigvis så har jeg noe av disse medisinene inne. Så Furanol har blitt gitt til noen og Bactopur direct i noen av karene. Så får vi se hva som funker best.

Rune Evjeberg
Desverre så har du rett, columnaris som dette er er noe drit og vanskelig og stoppe, og har det kommet så langt at det er synlig så er det ingen vei tilbake for fisken. Desverre en vanlig sykdom på guppy, spesielt importer fra Singapore.

Veit du om dette er noe som de har i vannet konstant der nede eller er det noe de utvikler i posen på reisen hit?
De fiskene det gjelder er både i fra Thailand og Singapore
Det er en bakterie som de har i vannet sitt i oppdrettsanleggene, desverre så er oppdretterene ikke flinke nok til og la vær og "drette" denne. Men den bryter ut spesielt når fisken går for tett, dvs. står i poser oven lengre tid eller for tett i salgskar. Men som sagt det ligger latent fra oppdretter i Asia.
Du vil nok se at spesielt halene også begynner og gå i oppløsning etterhvert.
Inaktiv bruker
hvordan er sera baktopur når det gjeler eplesnegler og reker. tåler de denne eller må jeg flytte de til en annen sted. drar de da med seg smitten i noe annet når det gjeld eplesnegler og reker.
hvordan er det da også når det gjelder, platy, guppy. molly. L144, sandsnegler. Tåler de dette. trenger virkelig gode svar nå. er så mange fisk som har død. og noen si denne dreper mine eplesnegler og reker. og butikken si de ikke dreper de. noen som har erfart dette selv og kan hjelpe.

håper noen kan hjelpe meg fort. før alt jeg har dør. legg ved et bilde av en fisk som er død nå som har denne sykdom. slik hvit på munnen har flere fisk. mange fisk er helt borte over natten. så er nok eplesnelger som har spist alle fisk over natten når de dør på natten...

Skal tro om det er noen snille folk som vet 100 % sikkert svar på alt over.

jeg har nå brukt esha 2000 og exit. funker en eller begge disse medisiner mot denne sykdom. eller må jeg bytte vann for å ha i den skumle tabl som jeg er redd dreper eplesnegler og reker ???
Inaktiv bruker
Bakterier er jo i akvariet. så må få de bort på et vis. slik at jeg kan kjøpe nye fisk å ha i snart.
Columnaris er svært smittsomt, så ikke overfør noenting til andre kar med mindre det er tomt for liv og kan desinfiseres etterpå. Hvis dette har stått på en stund, kan det lønne seg å anse alle fiskene som potensielt smittet.

Esha er nok ikke best mot dette. Baktopur fungerer, men det første som trengs er vannbytte(r), og å få temperaturen i akvariet ned til 23-24 grader. Baktopur dreper også filterbakterier, siden de også er gramnegative. Så vær fprberedt på vantester for å holde vannkvaliteten under kontroll.
Inaktiv bruker
Grader lyser på 24-26 grader. vet ikke om jeg må ha kun kald vann i da. må bytte 50% vann før æ har i medisin har jeg hørt. ja alle fisker smittet for dette har vart i over 1 uke. og nærmere 2 uker. flere har død.
Da trenger du en bedre temperatur-måler. Columnaris er mere "sint" og aktiv ved høyere temperaturer, så den bør ned til mellom 23 og 24 grader.
Desverre er det ikke særlig lurt å tilsettee salt med ancistrus i karet, ellers hadde litt salt ogå vært bra.
Inaktiv bruker
litt salt har æ hatt i av akvarie salg. ikke er L144 død og ikke er eplene død av det.

Du må lufte vannet, så hvis du har det 40l akvarie du er oppført med så fyller du 2 rene bøtter (det aldri har vært såpe i) med kaldt spring vann og dekker til toppen på bøttene.. Disse lar du stå til neste dag slik at vannet har blitt luftet for klor og nådd inne temperatur.. Så tar du å tapper akvariet ditt for ca 2 bøtter vann og renser filteret forsiktig i en av bøttene. Så fyller du forsiktig inn de 2 bøttene med luftet vann fra igår.. Da har du foretatt et 50% vannbytte..
Dette gjør du hver eneste dag, så når du har tappet inn det luftete vannet så fyller du disse bøttene opp igjen med friskt kaldt vann og lar de stå til neste dag..
L-144 mallen din liker absolutt ikke salt, men salt kan hjelpe fisken..
Når du har fått tak i medisin så følg instruksen nøye...
Du kan ikke flytte noe levende eller filter over i et annet akvarium da du vil ta med deg problemet..
Varmekolben din må settes ned, evt taes ut midlertidig..
Og du må IKKE sette inn mere fisk før problemet er løst og verdiene iorden med dråpetest..
Sjuk guppy
Har en Guppy der skinnet på hodet er begynt å gå i oppløsning eller noe lignende.
Kan dette også være falsk neonsyke?
En annen Guppy døde for en uke siden og hadde tilsvarende sår på sidene fremfor bakfinne.

Akvariet er 160 liter, har ikke vert i drift mer enn 2-3 uker og ble kjøpt brukt.
Per idag er det bare to Guppyhanner i dette.
Nitritt er mindre enn 0,3. Andre verdier er ikke kjent da jeg ikke har måleutstyr for dette ennå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap