Trenger hjelp med neon tertane mine

Hei jeg har rundt 12 neon tetra i akvariet mitt og no ser jeg at noen har fått en hvit ryggfinne og den ser flisete ut. Det hender også at at de ruller over på siden en liten stund før de klarer å rette seg opp igjen

Er det noen som vet hva som kan være galt?

Jeg vet jeg har litt høy hardhet i vannet i forhold til det de liker (ligger på ca 10) men den må nesten være så høy fordi jeg har black molly og hadde litt lav hardhet i vannet for en stund siden og då fikk de hvite prikker.
Du kan jo sjekke her i sykdomsartikkelen og se om du finner symptomer som ligner. Sånn umiddelbart så synes jeg det på ryggfinnene kan høres ut som finneråte.

Det at de går i såpass hardt vann kan føre til at de får problemer med osmoseregulering, men jeg vet ikke om dette kan relateres til det at de ruller over innimellom. Det høres mer ut som et mulig problem med svømmeblæren uten at jeg kan fastslå det på noe vis.

Anbefaler til å begynne med at du starter med daglige delvannsbytter på rundt 30% fram til at du finner ut av det. Du bør også overveie seriøst å sørge for bedre verdier for begge artene, enten du skaffer deg et kar til eller får en av de omplassert. Å la de leve så langt utenfor de anbefalte verdiene kan forkorte levetiden og gjøre fiskene mer utsatt for sykdom, noe du allerede har fått erfare.

Hvilke vannbytterutiner og filter-rensrutiner har du vanligvis? Har du målt andre verdier og hva ligger i såfall de på?
Jeg har målt ph og hardhet
jeg pleier å bytte 20 til 30 prosent av vannet annenhver uke

Etter jeg hadde kjøpt neontetrane mine fant jeg ut at de ikke går i samme vann på grunn av de krever forskjellige vannverdier, og jeg har hørt med flere personer no og de aller fleste tror det at det er hardheten i vannet som gjør neon tetrane syke.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap