Da har praktbotiaene mine fått hvitprikk. :(
Postet 01.02.09 kl 19:08
Det har egentlig ikke stort for seg å sette de i egen karantene siden parasitten sannsynligvis allerede befinner seg i det vanlige karet.
Her, et stykke ned på siden, finner du forklaring på hvordan du skal kjøre varmekur. Når det er sagt så kan det ofte være nødvendig med flere runder av varmekuren når det gjelder botia, og det anbefales derfor ofte medisinering istedenfor. Anbefaler at du kjører kraftig sirkulasjon i overflaten når du behandler, enten det gjelder varmekur eller medisinering.
Her, et stykke ned på siden, finner du forklaring på hvordan du skal kjøre varmekur. Når det er sagt så kan det ofte være nødvendig med flere runder av varmekuren når det gjelder botia, og det anbefales derfor ofte medisinering istedenfor. Anbefaler at du kjører kraftig sirkulasjon i overflaten når du behandler, enten det gjelder varmekur eller medisinering.
Postet 02.02.09 kl 18:01
Postet 02.02.09 kl 18:56
Postet 02.02.09 kl 19:52
Les først bruksanvisningen veldig nøye. Praktbotia er skjell-løse fisk, og disse tåler ikke så godt mange typer medisin.
Dessuten tror jeg medisinen du har fått tak i, vil gi deg alvorlige problemer i etterkant. Den tar sannsynligvis drepen på filterbakteriene dine, slik at du får nitritt-forgiftning i ettertid. Du må derfor belage deg på å måtte bytte 30-40% av vannet daglig inntil filteret er i stand til å takle belastningen igjen.
Hvor lenge har dette akvariet ditt vært i drift?
Dessuten tror jeg medisinen du har fått tak i, vil gi deg alvorlige problemer i etterkant. Den tar sannsynligvis drepen på filterbakteriene dine, slik at du får nitritt-forgiftning i ettertid. Du må derfor belage deg på å måtte bytte 30-40% av vannet daglig inntil filteret er i stand til å takle belastningen igjen.
Hvor lenge har dette akvariet ditt vært i drift?
Postet 02.02.09 kl 20:13
Endret: 02.02.09 kl 20:13
Ser her at Tender mener at costapur ikke skal være av de verste for filterbakteriene (innlegg 17). Er en god del informasjon om botia og behandling av hvitprikk i samme tråden.
Postet 02.02.09 kl 20:26
Endret: 02.02.09 kl 20:27
Som nevnt i tråden Tante Astrid linker til så tror jeg ikke Costapur påvirker bakteriekulturen. På andre Sera produkter så står det spesifikt om bakteriekulturen blir påvirket. Det gjør det ikke på Costapur. Så jeg er ganske sikker på at den er filter-safe, og det stemmer også med de observasjoner jeg gjorde den ene gangen jeg benyttet medisinen. Jeg har også søkt litt på andre forum og jeg finner ingen erfaringer som tilsier filter-problemer ved bruk av dette. Det jeg derimot har funnet ut er at det er litt uenighet rundt dosering. Noen mener at man skal tilsette ny dose hver dag under behandling, mens på bruksanvisningen står det noe annet. På Sera sine hjemmesider står det følgende:
"Organic (e.g., humic substances) and inorganic (e.g., hardness builders) aquatic ingredients may influence the efficacy of the treatment. We therefore recommend effecting a partial water change before treatment."
Det kan derfor tyde på at f.eks GH verdien har en innflytelse på hvor effektiv medisinen er. Ved bruk av f.eks Esha 2000 må man jo doble dosen dersom GH er under 4. Dette fremkommer ikke klart på brukanvisningen til Costapur, og er kanskje en forklaring på hvorfor det er så mange negative erfaringer med denne medisinen.
Jeg må understreke at dette kun er spekulasjoner fra min side og er ingen anbefaling til å kjøre med høyere dosering enn anbefalt. Men det er en kjennsgjerning at endel medisiner ikke oppnår ønsket effekt om man slavisk følger bruksanvisningen. Dette er kun ment som et tips i tilfelle Costapuren ikke skulle vise seg å løse problemet ved første gangs medisinering.
"Organic (e.g., humic substances) and inorganic (e.g., hardness builders) aquatic ingredients may influence the efficacy of the treatment. We therefore recommend effecting a partial water change before treatment."
Det kan derfor tyde på at f.eks GH verdien har en innflytelse på hvor effektiv medisinen er. Ved bruk av f.eks Esha 2000 må man jo doble dosen dersom GH er under 4. Dette fremkommer ikke klart på brukanvisningen til Costapur, og er kanskje en forklaring på hvorfor det er så mange negative erfaringer med denne medisinen.
Jeg må understreke at dette kun er spekulasjoner fra min side og er ingen anbefaling til å kjøre med høyere dosering enn anbefalt. Men det er en kjennsgjerning at endel medisiner ikke oppnår ønsket effekt om man slavisk følger bruksanvisningen. Dette er kun ment som et tips i tilfelle Costapuren ikke skulle vise seg å løse problemet ved første gangs medisinering.
Postet 03.02.09 kl 05:34
mona oLes først bruksanvisningen veldig nøye. Praktbotia er skjell-løse fisk, og disse tåler ikke så godt mange typer medisin. Dessuten tror jeg medisinen du har fått tak i, vil gi deg alvorlige problemer i etterkant. Den tar sannsynligvis drepen på filterbakteriene dine, slik at du får nitritt-forgiftning i ettertid. Du må derfor belage deg på å måtte bytte 30-40% av vannet daglig inntil filteret er i stand til å takle belastningen igjen. Hvor lenge har dette akvariet ditt vært i drift?
Det har vel stått i ca 3 måndter
Postet 03.02.09 kl 14:43