Syk sortbeltecicklide vieja maculicauda

Jeg haret voskent par av sortbeltecicklider som jeg har i et 500 l akvarium som har fått unger. Vannverdier er nå normale men min hanne har fått en slags utvekst som ikke ser ut til å bli bedre av behandling.Har gitt behandling med Furanol. Utveksten begynte med at det så ut som er rødt sår. Når en de store kuler som er kritt hvite. Det er også hovent rundt utvekstene.
Har noen tips om hva dette er eventulet medisinering.
Se bildet
Klarte desverre ikke å få det skarpere.

Mads
Du kan jo ta en titt på denne og denne siden og se om du finner noe som ligner. Advarer om at bildene er ekle.
Ser ut som Hexamita.
Dette var et gjenntagende problem da jeg hadde V.Maculicauda og V.Synspilum. Salt så ut til å ha en viss effekt, og dempet utviklingen av dette. Men fiskene ble aldri "friske".
De ble likevel ganske gamle, og hadde denne "lidelsen" uten at det så ut til å plage dem, i mange år.
Hva slags vannverdier holder du dem i?
Jeg har sett noe liknende på maculicauda før og det var hos fisk som gjerne gikk i mykt vann med for lav pH.
Nå er det ikke dermed sagt at det var synderen men det var i hvertfall fellesfaktoren...
Disse fiskene kan gjerne ha en pH på over 8 og en hardhet på langt over 30 dGH.
Faktisk er disse fiskene så tolerante ovenfor salt at de er truffet på ute i havet flere kilometer fra kysten. Det er noe av grunnen til at de har så stort utbredelsesområde. De kan slippe seg ut i havet og vandre langs kysten og gå opp i neste elv.

Ofte holdes Mellomamerikanere på for mykt vann med for lav pH og da kan de utvikle en del hudirritasjoner / hudsykdommer.

Det kan være at det er et flagellatangrep som Vidar Alexander sier. Hvis du behandler dem med Flagyl så vil de raskt bli bedre.
En suksessfull flagellatbehandling gjør fiskene friske men arrene vil i mange tilfeller ikke gro.
Jeg har imidlertid aldri sett Vieja se slik ut under flagellatinfeksjoner. De jeg har sett har ikke fått så store knøler / byller.
Hvis det er flagellater som er synderen her så vil fiskene også ha en del trådaktig avføring grunnet slim som skilles ut i tarmen pga irritasjon fra parasittene.

Jeg synes dette likner en del på Lymphocystis ( litt usikker på stavemåten) og det er det meg bekjent ikke så mye å gjøre med.
På den andre siden er det vel ikke ofte at fiskene direkte lider under denne sykdommen men det ser jo ikke godt ut.

Hva forer du med?
Vieja maculicauda er en art som skal ha veldig stort innslag av grøntfor i dietten.
Med vanlige kun vanlige ciklidesticks etc vil de kunne få mangelsykdommer.
En stor del av kosten bør bestå av erter, salat etc.
Selv gir jeg mine plantespisende mellomamerikanere mengder med andemat noe de setter stor pris på.

Kanskje hvis Henrik Giertsen eller Tom Ingvaldsen leser denne tråden kan komme med noen kommentarer?
De kan mye om sykdommer og har langt mer erfaring med Vieja og mellomamerikanere generellt enn meg.
Vannverdier
Har bare en enkel Tetra test stick for vannprøve men etter det jeg kan se så ligger ph på mellom 6,4 til 6.8
dKH mellom 0 og 3
NO3 på ca 25.

Pga så mye unger i karet har jeg nå vannskifte minst en gang i uken.

Sårene ser ut til å være litt på tilbakegang .
De ligner ikke på noe jeg har sett på nettet. Kulen ser ut som isopor kuler som stikker ut av huden.

Når det gjelder for så bruker jeg en blanding av JBL Novo Rift og Novo stick

Mads

Økning av ph og dkh
Har du noen tips om hvordan det er enklest å øke disse verdiene.
Du anbefaler jo høyere verdier en det jeg har
Mads
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap