Er to av platyene mine syke?

Inaktiv bruker
Har to platyer, som det er noe rart med, legger ut bilder av de, 3 av hver, så legger de ut i hver sin "post"
denne har en merkelig svart "klump" bak ved halen, dens tikker litt ut av selve fisken, men sitter hovedsaklig inni ser det ut som, noen som har noe tips?
beklager dårlige bilder, men det er IKKE lett å skulle at bilder av levende fisk, uten ås kulle holde de på land alt for lenge. bildene kom vist ikke, lager en post under denne da, med bildene av den første fisken
Inaktiv bruker
bilder av fisk 1
Inaktiv bruker
og nå kommer bilder av den andre fisken, denne har fått noen merkelige svarte prikker i annsiktet/ved munnen.
holder alle muligheter åpne, kan jo bare være jeg som uror meg unødvendig også
Inaktiv bruker
ser nå at ene bildet som liksom skulle vært av fisk2, er bilde av fisk1, da er det bare to bilder av fisk2, håper det holder, elelrs får jeg prøve å fange den igjen og ta nytt bilde, har vist klart å rote det til når jeg gjorde om fra img fil til jpg, tydligvis fått gjort om samma bilde to ganger, og sletta jo selfølgelig orginal bildene.
Inaktiv bruker
ingen?
Inaktiv bruker
ok, da håper jeg du har rett, men ingen av de andre har sånn svart "svulst" som den første, og heller ikke sånne svarte prikker rundt munn som den andre, derfor jeg ble redd for de to
tror det er kanskje noe som vosker på dem etterhvert når dem blir eldre.. har 3 platyer som er litt svart noen få plasser..

har ikke hatt akvarie så lenge da.. så er sikkert at jeg tar feil. hadde vært fint om andre også sa noe slik at jeg ikke kommer med noe feil her :P
merkelig at ingen eksperter som vanligvis svarer, svarer på denne :P

også på så lang tid også. hehe
Hei chr87.

Noen ekspert er ikke jeg. Men har noe erfaring med platyèr ialefall.

Fisk nummer to med svarte flekker på/ved munnen; ser helt naturlig ut for meg. Dette er bare svarte fargepigmenter og ikke sykdom.

Fisk nummer en med svart flekk ved halefinnen; jeg tenker først det samme her, svarte fargepigmenter og helt naturlig.
Men. Er du helt sikker på at det er en utvekst her, eller en klump som du skriver. En utvekst som plutselig kommer er jo ikke naturlig. (men jeg har ikke hatt syke fisk og kan ikke uttale meg om sykdom)

mvh
Inaktiv bruker
ja jeg er helt sikker på at det er en utvekst, synd ejg er så dårlig fotograf, ellers skulle jeg fått bilde av det. men den sitter ikke kunn på utsiden, kan nesten se ut som den har vokst innen fra og ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap