Merkelig sykdom på panserål...

jeg mistet desverre to panseråler for en stund tilbake og jeg skaffet meg to nye, men den ene begynte å bli syk å døde en stund etter jeg brakte den med hjem.
men nå har den andre panserålen også fått den samme merkelige sykdommen, jeg snakket med de i dyrebutikken der jeg kjøpte den men de viste heller ikke hva det kunne være, men sa at jeg burde legg ut et inlegg om det på akvaforum.no.
så langt så ser det ut som den ikke har det så veldig bra og jeg liker ikke å se at han har det så ille.
har prøvd med sopp infeksjon medisin med det funket ikke.

symptomer er:
-hinne på øynene.
- ser ut som ålen har blåst seg opp for kroppen er nesten dobbel så stor.
- åpner munnen oftere en en frisk panser ål.
- når den svømmer ser det ut som den "vralter" bevegelsene er merkelige og ikke normale.
- før så det ut som kroppen sank til bunnen, men nå ser det ut som den flyter i noen tilfeller.
- ligger for det meste på bunnen å reagerer ikke på noen av de andre fiskene.

er det noen som kanskje kan forklare dette??
ville vært veldig takknemlig for vært råd eller noe lingnende.
Ikhj
Bytter du vann ofte???
Når bytta du sist vann?
Du skriver ingenting om hvilke forhold du holder denne panserålen under? Vi trenger å vite litt mer for å kunne hjelpe. Tin som akvariets størrelse (antall liter), hva slags filtrering du har og hva slags fôringsrutiner (hva gir du, og hvor mye og hvor ofte) og vannbytterutiner du har.
Dessuten er det alltid viktig å opplyse om vannverdier når man har spørsmål, ikke minst når det gjelder fiskesykdommer og problemer hos fiskene, for ikke så rent sjelden har vannverdiene en finger med i spillet når noen blir syke.
Ph, nitritt, nitrat og temperatur er de viktigste, men gjerne også gh. Det er dessverre ikke mye hjelp i sticks eller strips-tester, det er kun dråpe-tester som gir noe riktige svar. Å sjekke vannkvaliteten er det første man gjør hvis problemer oppstår i et akvarium.

Klart at fisker kan bli syke i perfekte vannverdier også, men som sagt; det er ofte et eller annet med vannet som gjør at fiskene blir svekket og da har sykdommer lett innpass. Det som ikke affekterer èn fiskeart, kan gjøre en annen fiskeart syk, fordi fisk ofte har vidt forskjellig toleransenivå for dårlig vannkvalitet og hvor lett eller fort de lar seg påvirke av å f.eks. leve i vann med feil ph-verdi.

jeg er ganske ny i alt dette med akvarium,
men akvariume mitt er på 64 liter filtere heter AM~TOP professional,
jeg forer ålen med okse hjerte, jeg forer dem to ganger om dagen, jeg vakser akvariumet annan vær uke. er litt usikker på det andre du spørr etter.

akvariumet har mye planter og gjemmeplasser.
tempraturen er 27 grader.
jeg bytter annenvær uke helst, kan gå noen fler dager en det men vaneligvis ikke, sist var på tirsdagen som var, fisken har vært syk lengere en det, men jeg har prøvd med medisin før jeg kom hit.
mona o
Dessuten er det alltid viktig å opplyse om vannverdier når man har spørsmål, ikke minst når det gjelder fiskesykdommer og problemer hos fiskene, for ikke så rent sjelden har vannverdiene en finger med i spillet når noen blir syke. Ph, nitritt, nitrat og temperatur er de viktigste, men gjerne også gh. Det er dessverre ikke mye hjelp i sticks eller strips-tester, det er kun dråpe-tester som gir noe riktige svar. Å sjekke vannkvaliteten er det første man gjør hvis problemer oppstår i et akvarium. Klart at fisker kan bli syke i perfekte vannverdier også, men som sagt; det er ofte et eller annet med vannet som gjør at fiskene blir svekket og da har sykdommer lett innpass. Det som ikke affekterer èn fiskeart, kan gjøre en annen fiskeart syk, fordi fisk ofte har vidt forskjellig toleransenivå for dårlig vannkvalitet og hvor lett eller fort de lar seg påvirke av å f.eks. leve i vann med feil ph-verdi.

det hu spør om er vannverdier.
vannverdier
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap