Jeg trenger hjelp fort!

- Hvordan fisk er det?
- Gullfisk

- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
- Mellom 12 - 14cm, og har hatt den i ca 4 år.

- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
- Scalare (2stk) - SAE (4stk) - Gurami (1stk) - Indisk Glassmalle (4stk) - Neontetra (3stk)

- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
- Ikke annet enn sandsnegler og rundt 10 stk reker, der i blandt to gabonreker.

- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
- 420 liters kar/Utvendig filter med innebygget varmekolbe. Har ingen rutine på rensing av filter då det er stort og renser godt veldig lenge.

- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
- pH: 6.5 gH: 1 db (holder på å øke den gradvis i dette øyeblikk) kH: ukjent. 25% vann skiftes hver 14 dag.

- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
- Begynner med gullfisken: Ligger på bunnen helt rolig og "hoster", har også en del hvite dotter/hevelser rundt på kroppen. Svømmer rolig men daler ned på bunnen igjen etter en stund. Er ikke interessert i mat. De andre fiskene i akvariet opptrer normalt.

Jeg trenger hjelp fort!!

Kansje sopp-angrep? sjekk i sykdomsartikkelen her på forumet.
Vil anbefale å bytte enda mer vann

Mvh. PK
Jo, men da blir problemet at gH går ned igjen.
jojo, men bedre med lav gh enn skittent vann.
Hvite dotter høres ut som sopp. Hosting er et av symptomene på bukvannsott. Hvordan er skjellene på gullfisken? Stritter de?

Det vanlige anbefalte for vannskift er 30% ukentlig. Har du testet for nitrat eller andre vannverdier?

Når det gjelder det meste av sykdommer så er alltid daglige delvannsbytter anbefalt som førstehjelp frem til man finner ut av hva som er problemet og kan sette i gang annen behandling. Du må uansett gjøre noe med vannet du tilsetter ved senere vannbytter for å holde gh stabil så det er ikke noen grunn for ikke å skifte vann.
Skjellene stritter ikke. Gullfisken eller Preple som den heter ligger bare på bunnen. Har nå i dag tilsatt ca 8 gram gH pulver og byttet ca 15% av vannet. Hvor mye vann burde jeg bytte og hvor ofte?
Kan også legge til at Preple ikke ligger på siden, men på buken, så om den har blitt alvorlig syk enda, det vet jeg ikke.
Det anbefalte er 30% ukentlig og ved sykdom samme mengde daglig.

Har du mulighet til å ha ham i et eget kar for medisinering? Synes det høres ut som om han ihvertfall har sopp. Anbefalt medisin er esha 2000 siden denne er mild mot filterbakteriene. Dessverre så er denne vanskelig å få tak i annet enn gjennom nettbutikkene, her for eksempel.

Du kan lese mer om sykdommer og anbefalt behandling her.
Tar for langt tid å bestille, så det kan jeg bare utelukke, men har en medisin som kalles "aquafuran", men har bare en pose igjen på 500mg. Kan dette funke?
prøv akvariesalt. funket for meg.
Som ZZAAp sier så kan du prøve saltbehandling, men da i en egen beholder. Gullfisk skulle tåle saltbehandling ganske bra. Behandlingen står beskrevet i linken jeg la inn i forrige innlegg.

Aquafuran er, om jeg ikke husker feil, medisin mot bakterielle infeksjoner og vil derfor ikke ha noen virkning på sopp.
Men hvordan går behandligen med salt for seg? I den linken jeg fikk av deg er det jo dårlig forklart på hvordan man skal gå frem. Hvor mye vann i egenbeholder, hvor mye salt og hvor lenge skal Preple være i beholderen då? Har ikke annet akvarie å ha han i.
Du trenger ikke akvariesalt, bruk vanlig salt som du har i skapet (Jozo/Nozo eller hva det nå heter), ikke seltin eller lignende.

Doseringen var i følge det som stod i sykdomsartikkelen mellom 0,2% til 0,4% (tilsvarer 2 til 4 gram pr liter vann), men det er beregnet for bruk i karet den går i. Anbefaler ikke at du behandler i hovedkaret siden en del fisk tåler salt dårlig. Vil derfor tro det er bedre å bruke saltbad. Det vil si kortvarig opphold i en sterkere saltblanding i en bøtte eller lignende. Her kan du lese litt om fremgangsmåte og dosering.

Som du ser er det viktig å følge med når konsentrasjonen er så sterk og ta fisken ut så snart den viser tegn på ubehag.

Her er flere tråder som tar for seg saltbad om du vil lese mer før du setter i gang.
Ok.. da funker det vel å ta 0.8% (altså 80 gram) salt i en bøtte med 8 liter? Hvor lenge skal fisken være i badet? 20 min?
Står maks en halv time i tråden jeg linket til. Du må følge med å ta den opp før om det ser ut som om den har ubehag. Når en prosent er 100 g per 10 liter så er 80 gram på 8 liter også en prosent. Veldig sterk dose dette altså så følg med hele tiden og gå ikke fra fisken mens den er der.
OK, men jeg løy.. Det jeg mente var 8 gram pr liter altså 64gram på 8 liter. Jeg prøver og ser hva som skjer. skal jeg bruke vann fra karet eller rent vann fra springen?
Tror jeg ikke spiller noen rolle så sant vannverdier og temp er noenlunde det samme.
Det såg ikke ut som om edet gikk bra.. Begynt å legge seg på siden i bøtten med saltvann, så jeg puttet den opp igjen i karet og nå ser den nesten værre ut, for nå vipper han på siden og ligger bare på bunnen, så gir han et knuff og kommer seg opp på buken igjen, men faller ned på siden igjen. Tror jeg skal bytte 15 % til av vannet siden jeg allerede har byttet 15 i dag og så bytter jeg 30 % i morgen visst han klarer seg over natten.
Det kan være at sykdommen har svekket den for mye eller at det ikke er bare sopp som plager den. Vannbytter skader uansett ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap