Coryene mine klør!

- Hvordan fisk er det?
Corydoras Green Lazer og Corydoras Metae

- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Har hatt fiskene fra 22.01.09, dvs. 34 dager. De tre Metaene er nok fullvoksne, mens den største av de åtte Green Lazerene er ca. 4 cm og den minste er vel ca. 3 cm.

- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
Ingen; Coryene går alene i karet.

- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Ja, de aktuelle fiskene det er snakk om.

- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
60 L Akvastabil med heldekkende topp. BOYU FP-28E innvendig filter (950L/h). Renser den ene av de to filtersvampene inni når det er svært nedsatt funksjon, for så å rense den andre en uke etter.

- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
pH: 6,3
nitritt: 0
GH: 0
Jeg bytter ca. 15 L en gang i uka. Dette er springvann som har stått over natta i ei bøtte som bare brukes til vannbytte til akvariet med en brusestein i bunn.

- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Siden fiskene er så like så klarer jeg ikke å se om det bare er et par stykker som klør, eller om det er alle. Plutselig spurter en av fiskene til og gnir seg fort mot sanda, før den retter seg opp igjen. Noen ganger gjentar den aktuelle fisken det fort i en liten serie før den roer seg igjen. Denne kløinga skjer ikke konstant, så er derfor så vanskelig å se akkurat hvilke fisk det er. Jeg har studert fiskene og kan ikke se noe galt annet enn den sporadiske kløinga mot sanda. Alle spiser godt og ingen virker spess magre. Det virker rett og slett som om de koser seg. Det ser jeg på at de stimer mye sammen og ingen jager hverandre.

Hva kan dette være???

Mvh,
Tom-André
Når det gjelder kløe, er den mest sentrale opplysningen hvordan vannbytter gjøres.

Lufter du vannet et døgn (med luftestein) før du skifter vann, eller tas vannet rett fra krana? Tilsetter du aquasafe eller tilsvarende?
Hehe, du rakk akkurat å svare før jeg fikk redigert inn den delen. Er der nå
Jeg lufter vannet med en brusestein, men bruker ikke aquasafe eller lignende siden jeg har hørt av veldig mange at dette bare er tull, spess for vannet vi har her i Norge. Fikk også beskjed av Michael at jeg måtte være ekstremt forsiktig med slike vannpreparerende middeler pga. rekene jeg har i karet. Han nevnte da spess Aquasafe som en risiko i kar som inneholder reker.

ElinH
Når det gjelder kløe, er den mest sentrale opplysningen hvordan vannbytter gjøres. Lufter du vannet et døgn (med luftestein) før du skifter vann, eller tas vannet rett fra krana? Tilsetter du aquasafe eller tilsvarende?
Fisk klør som regel enten fordi det er noe i vannet de reagerer på eller pga parasitter.

Det første er derfor å utelukke at vannet er problem, med lufting over natten og evt. aquasafe.

Mine cory klør i perioder, men bruker jeg biotopol (JBLs svar på aquasafe), er kløingen borte med en gang. Bruker det også i rekekarene uten at jeg kan se noen problemer med det
Forresten.. har du en link til det Michael har sagt om reker og aquasafe? Alt jeg har lest om emnet har vært det motsatte - at det lønner seg å bruke aquasafe eller tilsvarende i rekekar siden aquasafe binder metaller som rekene er følsomme mot.

Plantegjødsel er litt annerledes, og anbefales vel brukt med forsiktighet, spesielt siden mange typer gjødsel inneholder kobber, noe rekene er ekstra følsomme ovenfor.
Han nevnte det på storauksjonen nå, så blir desverre litt vanskelig å linke, men trodde han var medlem her jeg, han er i hvertfall medlem på NA. Brukernavnet hans der er Micha.

Kanskje jeg som tar helt feil. Han viste meg et produkt på standen til Dahls Dyrerike, men jeg husker ikke akkurat hva det het, men mener det var fra samme produsent som de som produserer Aquasafe. Michael sa at han nesten ikke brukte kunstige midler i karrene sine, men det ene produktet han viste meg brukte han i ny og ne. Det var et vannprepareringsprodukt âla Aquasafe.

ElinH
Forresten.. har du en link til det Michael har sagt om reker og aquasafe? Alt jeg har lest om emnet har vært det motsatte - at det lønner seg å bruke aquasafe eller tilsvarende i rekekar siden aquasafe binder metaller som rekene er følsomme mot. Plantegjødsel er litt annerledes, og anbefales vel brukt med forsiktighet, spesielt siden mange typer gjødsel inneholder kobber, noe rekene er ekstra følsomme ovenfor.
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=125465+*+125466&t=temartic_e&userid=BB4SKfaLkuqMRojzmx9cy0z4LoReelfHLqm]JBL Biotopol C[/URL] er vannforbedringsmiddel spesiallaget for reker og skalldyr.

Deres vanlige vannforbedringsmiddel for fisk heter [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=125445+*+125446+*+125447+*+125448&t=temartic_e&userid=BB4SKfaLkuqMRojzmx9cy0z4LoReelfHLqm]JBL Biotopol[/URL], så det ligner i navnene, men den for reker har altså en C i tillegg.

Mulig det var dette Michael mente. Produktet er tysk, og det er jo Michael også

[External Image]
den som michael niesar anbefalte meg for en god stund siden (om jeg ikke husker totalt feilher), heter easy life, og den har jeg KUN funnet på dahl's i moss i norge. (finnes på noen tyske nettbutikker, men de sender kun til tyskland eller eu land...)
uheldigvis finnes den ikke i større flasker enn 0.5 liter der, som koster ca 200 kr.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap