Klippe av finnene?

Leste et sted at man måtte klippe av resten av finnene på en kampfisk når den fikk finneråte...
stemmer dette? syntes det hørtes skummelt ut... men er litt desperat

de i dyrebutikken gav meg bare noe mot hvite prikker, og sa at jeg skulle ha salt i vannet for å holde sykdommen i sjakk...

halve halen har likssom falt av i løpet av natta :S
Jeg ville avlivet den med en avbiter rundt hode og byttet noen bøtter med vann
har vurert det jeg og. satte den i en bolle sik at den ikke skulle smitte resten, og har byttet halve vannet i akvariet...
men er jo min feil at den er syk... så jeg håpet den skulle bli frisk.
La den være i bollen du, ha litt salt i (sjå mengde under sykdom her på forumet). Du ser om fisken lider, hadde ville sett det an en dag el to eg.
han spiser jo ikke noe serlig akkurat, og ligger veldig i ro...

se så fin han var (bilde)
Jeg ville nok hatt i medisin kjappest mulig. Når han er hardt angrepet så er det nok det som må til. Nå har du han jo i en bolle så du trenger ikke være redd for å skade filterbakteriene heller.
Hva heter medisinen du fikk tak i?
Har aldri hørt om at man skal klippe i fisken før, og grøsser med tanken! Det fraråder jeg deg å prøve. Hvordan skulle du fått dette til uten å stresse fisken og i tillegg unngått å skade den enda mer? Hvor leste du det?
medesinen jeg fikk het punktol...

husker ikke hvor jeg leste det... var en artikkel. men fant noen andre forumer:

http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?p=425311

http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1049525
Da har jeg skummet kjapt igjennom noen av linkene og lært noe nytt i dag og. Men ser at dette bør gjøres på et tidelig stadie, og din har jo mistet temmelig mye av finnene sine allerede. Så jeg vil fortsatt anbefale medisin.
Jeg har ikke brukt den medisinen som du har kjøpt, men det jeg kan finne om den her så tror jeg du har fått feil medisin. Den du har fått er mot parasitter. KAN jo hende den medisinen du har kjøpt kan brukes, kanskje noen andre kan svare deg på det.
E.B.
Hvor leste du det?

Det står i denne boken, som er skrevet av fiske-doktoren Terry Fairfield:
A commonsense guide to fish health

E.B.
Har aldri hørt om at man skal klippe i fisken før, og [I]grøsser[/I] med tanken! Det fraråder jeg deg å prøve. Hvordan skulle du fått dette til uten å stresse fisken og i tillegg unngått å skade den enda mer?

Det er ingen som har sagt man skal klippe i fisken... Det er finnene. Finnene til fisk er uten hverken nerver eller blodårer, de har ingen følelse i finnene. Ved angrep av finneråte kan man stoppe angrepet ved å skjære vekk kanten på finnen(-e) som er angrepet, slik at man får en "frisk" sårkant og får fjernet bakteriekanten.

Det er ikke tull i det hele tatt. Omtrent som å klippe klørne på en hund. De kjenner ingenting, så lenge du er forsiktig og ikke klipper for langt inn

Ahah! Spørs om jeg ikke må ta meg en tur på biblioteket en dag og se om de kan ha den der. (Trodde først det var en artikkel du linket til) Ja,ja, finnene er jo en del av fisken. :P Kunne ikke se for meg hvordan dette skulle utføres praktisk og har aldri hørt om det før, derfor spør jeg. Synes sånt er ganske ekkelt, men det er for jeg er redd for å gjøre mer skade. Huff!!
E.B.
Ahah! Spørs om jeg ikke må ta meg en tur på biblioteket en dag og se om de kan ha den der.

Ellers så koster den jo bare en femti-lapp på Amazon
da var kampfisken død var innom å skulle kjøpe mer medesin i sta, men da sa hun i butikken at å ha fisken i en bolle uten filer ville la meesinen ta knekken på fisken... så jeg reiste hjem fort som fy, men da var allerede fisen død... vært på skolen i hele dag, så aner ikke når den døde
nok en liten brist i min nye interesse
kjøp et større akvarium med filterpumpe, det blir noe heeeelt annet enn en gullfiskbolle, to forskjellige ting...

Prøv en gang til med et større akvarium, det er lettere! 100l. er et anbefalt nybegynner kar, men en 60l. er og fin, det fins pakketilbud som ikke koster stort mer en en bolle nå til dags f.eks: 54 liter.
Er du sikker på at det er finneråte? Det kan være de andre fiskene i akvariet som har tatt knekken på den... Kampfisk er vel en fisk man bør ha alene i et kar. Det finnes sikkert fredelige fisker som kan gå sammen med kampfisk men den går ikke med guppy.
Går ut ifra at du har reddet den fra karet som du har bildet av i profilen din.
mona o
Det er ingen som har sagt man skal klippe i [I]fisken[/I]... Det er [I]finnene[/I]. Finnene til fisk er uten hverken nerver eller blodårer, de har ingen følelse i finnene.

Sikker på dette? Har sett f.eks gullfisk som har noe som er veldig mye ut som tynne blodårer som går helt ut i finnene.

Om de ikke har følelser i finnene så er det vel ikke så grusomt at folk driver å klipper dem for å få ønskede former som man skal ha det til :P
Symbiosemannen
kjøp et større akvarium med filterpumpe, det blir noe heeeelt annet enn en gullfiskbolle, to forskjellige ting... Prøv en gang til med et større akvarium, det er lettere! 100l. er et anbefalt nybegynner kar, men en 60l. er og fin, det fins pakketilbud som ikke koster stort mer en en bolle nå til dags ;) f.eks: [URLBLOCK1]

er 74liter jeg pleide å ha den i... mn satte den i bolla slik at den ikke skulle smitte de andre
Tenyrafar
Sikker på dette?

Ja. Jeg er sikker.

Når det er sagt, så håper jeg ikke du tror at jeg oppfordrer folk til å klippe finner i hytt og vær :p
mona o
[QUOTE=Tenyrafar]Sikker på dette?

Ja. Jeg er sikker.

Når det er sagt, så håper jeg ikke du tror at jeg oppfordrer folk til å klippe finner i hytt og vær :p

joda, jeg har nå automatisk antatt at du er forkvinne i FNFK (forente norske finneklippere) :P

Er fint å vite sånne ting -for de som bryr seg om fiskene sine, så vet man at man kan med god samvittighet redde finnene deres, skulle ønske jeg visste det for en del år siden når jeg fikk finneråte utbrudd..
Tenyrafar
Sikker på dette?

mona o
Ja. Jeg er sikker. Når det er sagt, så håper jeg ikke du tror at jeg oppfordrer folk til å klippe finner i hytt og vær :p

Tenyrafar
joda, jeg har nå automatisk antatt at du er forkvinne i FNFK (forente norske finneklippere) :P Er fint å vite sånne ting -for de som bryr seg om fiskene sine, så vet man at man kan med god samvittighet redde finnene deres, skulle ønske jeg visste det for en del år siden når jeg fikk finneråte utbrudd..

Jeg nevnte det under tvil egentlig, for man vet aldri hvem som går berserk med saksa eller kniven rundt omkring, hehe :p
Men for å poengtere en annen ting boken nevner: ha gjerne en medhjelper tilstede om du kan, og forbered deg godt. Det hele må gå fort! Godt lys er superviktig! Brett et vått og oppvridd håndkle i fire, legg fisken på det og klipp kjapt (ren saks!!). Drypp noen raske vanndråper på hodet og gjellene til fisken om du er i tvil om det er fuktig nok der.

Jeg nevnte det til tross for tvil, fordi noen ganger er gode råd dyre og det kan være noe som faktisk redder fisken. Grunnene til at man ikke kan medisinere kan være mange; man har ikke penger, eller butikkene har ikke riktig medisiner på lager... eller like ille; butikkene er stengt for helgen, akkurat når man oppdager at den flotte kampfisken har fått kraftig angrep av finneråte....

Da kan fiskens finneråteangrep avverges, ved at man klipper forsiktig og omhyggelig av de angrepne kantene, skifter så mye vann som mulig i karet (uten å senke temperaturen for mye) og overlater resten til naturens egen evne til å leges. Det skal være mulig å berge en fisk unna angrep av finneråte på dette viset. Vel og merke hvis man har fått vekk alle spor av bakterieangrepet finnekant! Er det littegrann igjen, er det nok til at sykdommen kan blusse opp igjen og spre seg på nytt.

Tar man det på et tidlig tidspunkt og gjør det riktig, skal det ikke være verre for fisken enn når vi klipper håret. Forskjellen ligger vel i at vi ikke akkurat sitter og spreller i frisørstolen... :p Men det kan fisken altså gjøre.
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Bjørkvist
Reklame for plussmedlemskap