Syke fisker?I hvertfall døde.
Jeg har ett 130 liters akvarium med platy,guppy,kileflekkraspora og diverse maller,De har etter endel oppstartsproblemer roet seg og har vært veldig flinke til å avle og har kost seg.
jeg klarte jo da å bare avle guppygutter og dro da til dyrebutikken på onsdag og kjøpte 10 guppy jenter og en han og en hun seilfinnemolly.
torsdagsmorgen var 3 stk guppy og en platy baby døde,torsdag kveld døde 3 guppyer til,fredagsmorgen var 5 guppyer døde fredagskvel var 3 guppyer døde og lørdagsmorgen var 4 guppyer døde tok da med meg død fisk og vannprøve og dro til bake til dyrebutikken,
de fant ikke noe galt med fisken kansje ett tidlig stadige av finnråte men ikke så lang at de skulle dø av det,og alle vannprøver var fine:ph 7,2 gh 10 nitritt svak gul vanntemp er 25-26 g.fikk da anbefalt og ta oppi litt salt ca 2 spiseskjeer og dro hjem,når jeg da kommer hjem har de to siste store guppyene dødd,så nå har jeg bare bittesmå babieser igjen,
har forsatt 5 voksene platy jenter og 2 voksene platy gutter, og en haug med babyer,2 kileflekkraspora,seilfinnemollyene og mallene.
de har hele tiden oppført seg som vanlig de har spist,lekt og fått barn og bare helt plutselig er de døde.
er det noen her som har noen peiling om hva som kan være galt?????? og hvorfor er det bare guppyene som dør?????
har nå fanget de minste yngelen og lagt de i en iskremboks,hvor lenge kan de være der?er det noen sjanse for at de kan overleve,det er stort sett guppyer.
kjempe takknemlig for svar.
jeg klarte jo da å bare avle guppygutter og dro da til dyrebutikken på onsdag og kjøpte 10 guppy jenter og en han og en hun seilfinnemolly.
torsdagsmorgen var 3 stk guppy og en platy baby døde,torsdag kveld døde 3 guppyer til,fredagsmorgen var 5 guppyer døde fredagskvel var 3 guppyer døde og lørdagsmorgen var 4 guppyer døde tok da med meg død fisk og vannprøve og dro til bake til dyrebutikken,
de fant ikke noe galt med fisken kansje ett tidlig stadige av finnråte men ikke så lang at de skulle dø av det,og alle vannprøver var fine:ph 7,2 gh 10 nitritt svak gul vanntemp er 25-26 g.fikk da anbefalt og ta oppi litt salt ca 2 spiseskjeer og dro hjem,når jeg da kommer hjem har de to siste store guppyene dødd,så nå har jeg bare bittesmå babieser igjen,
har forsatt 5 voksene platy jenter og 2 voksene platy gutter, og en haug med babyer,2 kileflekkraspora,seilfinnemollyene og mallene.
de har hele tiden oppført seg som vanlig de har spist,lekt og fått barn og bare helt plutselig er de døde.
er det noen her som har noen peiling om hva som kan være galt?????? og hvorfor er det bare guppyene som dør?????
har nå fanget de minste yngelen og lagt de i en iskremboks,hvor lenge kan de være der?er det noen sjanse for at de kan overleve,det er stort sett guppyer.
kjempe takknemlig for svar.
Postet 28.02.09 kl 12:47
Endret: 02.03.09 kl 18:23
Postet 01.03.09 kl 10:44
Testet butikken vannet med strips eller dråpetester?
Hvor ofte og mye vann bytter du? Hva er temperaturen på?
Noen ting i akvariet som kan avgi gasser? (Pyntegjenstander f eks)
Hvordan oppfører fiskene seg?
Oppe og henter luft? Spiser de?
Noen synlige skader?
.. og det er lettere å lese og å få med seg alt du skriver hvis du bruker mellomrom
Postet 01.03.09 kl 13:57
de tester med dråpetester, tempraturen ligger på 25-26 grader, jeg bytter vann ca 1 gang i uken og da ca 1/3 del,alle pyntegjenstader er kjøpt for fisk i dyrebutikk så vil vel tro at de skal være safe.
fiskene oppfører seg som de alltid har gjort ,de spiser,leker,får barn og har ingen synlige skader, de er bare plutselig døde liksom,sto å så på seilfinnemollyen i sted og den lekte rundt og prøvde å "parre" seg med en platy(jenta hans døde i natt) i den ene enden av akvariumet og svømte til en andre siden og bom stein dau(akkurat som å trykke på en knapp liksom)
har ikke hatt noen dødsfall på mange mnd før jeg da er så dum at jeg kjøper ny fisk,men det jo ikke mulig å vite hva dette er.eneste som er forandret er jo ny fisk alle verdier har vært like hele tiden,må jo ha vært noe smitte på de men hva........
takker for svar
fiskene oppfører seg som de alltid har gjort ,de spiser,leker,får barn og har ingen synlige skader, de er bare plutselig døde liksom,sto å så på seilfinnemollyen i sted og den lekte rundt og prøvde å "parre" seg med en platy(jenta hans døde i natt) i den ene enden av akvariumet og svømte til en andre siden og bom stein dau(akkurat som å trykke på en knapp liksom)
har ikke hatt noen dødsfall på mange mnd før jeg da er så dum at jeg kjøper ny fisk,men det jo ikke mulig å vite hva dette er.eneste som er forandret er jo ny fisk alle verdier har vært like hele tiden,må jo ha vært noe smitte på de men hva........
takker for svar
Postet 01.03.09 kl 14:21
Postet 01.03.09 kl 14:27
Postet 01.03.09 kl 14:34
Postet 01.03.09 kl 14:36
Postet 01.03.09 kl 14:37
var der i går ja,men snakket med marie,hadde med meg 4 guppy i pose og vannprøve utenom men hun fant ikke noe galt,har tatt vare på seilfinnemollyene og tar med meg en vannprøve i morgen og drar innom igjen og regner med at thor er tilbake på jobb da,handler jo alltid på dahls og har aldri pplevd å få sånne problemer etterpå men de kan jo være uheldige de også da,vil ikke slutte å handle der av den grunn
Postet 01.03.09 kl 15:01
Postet 01.03.09 kl 15:05
ja det håper jeg også,tar meg en tur til thor i morgen så får jeg se om han kan finne ut noe.selv om jeg har vært uheldig med fisken nå så vil jeg jo heller handle der enn på de andre butikkene i moss som ikke vet kjønnsforskjell på levendeføder en gang og fordelen er jo at jeg får tilbake de fiskene jeg har mistet hos thor, han er veldig real sånn.
Postet 01.03.09 kl 16:37
Postet 02.03.09 kl 17:04
Postet 03.03.09 kl 16:24