Tåler oscarene mine varmekur ?

Har desverre fått prikkesyken på de små oscarene mine. Tror dette har med et vannbytte å gjøre. Brukte kun kaldt vann. Trodde ikke det ville være et problem siden det ikke var så veldig mye vann det var snakk om.

Spørsmålet er jo da om oscarene vil tåle varmekur. Det går også en gruppe med ansictrus oppi der. Jeg har også en flaske med esha 2000, men etter som jeg forstår så tar vel ikke den prikkesyken.
Ut fra det som står i sykdomsartikkelen (Sitat: Fisk som maksimalt skal ha 26° C bør behandles med medisiner) så burde oscar tåle varmekuren. I følge basen så har de en trivseltemperatur på 22-29 grader.
Oscar tåler varmekuren greit, husk bare å ha nok oksygen i vannet.
Tror ikke det er kaldtvannet ditt som ga hvitprikk. Bytter kun med iskaldt kranvann selv og det er ikke uvanlig at temp detter fra ca 26 til 21 grader. Har vært problemfritt her i flere år i alle tankene.

Takk for alle svar Vist det ikke er vannbytte så vett ikke eg. Det er små oscarer så de tåler vel kansje ikke så mye som de voksne. Det som var så rart er at begge oscarene lå på bunnen av akvariet etter vannbyttet. Har fått medisin mot hvit prikk nå så det ble ikke noen varmekur. Er vist også bare den ene oscaren som har hvitprikk. Som jeg kan se hvertfall.
Hvor lenge er det lenge siden du kjøpte disse Oscar ciklidene?
har vel hatt de ca en måned.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap