Skade eller sykdom???

Har, som dere ser, en L-134 som er blitt skadet/syk. Jeg har hatt den i snart et halvt år og dette er det første tegne på sykdom. Dette er en viltfanget fisk og den går sammen med 4 andre L-134 + 10 sitrontetra. Trenger hjelp til hva jeg skal gjøre. Skal jeg putta han i et karantene kar og medisinere eller må jeg bryte opp gruppen av L-134 pga. slåssing dem imellom?
Takker for svar.
Jeg har ikke hatt denne typen malle.
Men en del andre maller. I mitt tilfelle var dette en skade jeg fikk på flere av mine. Da 20 stk forskjellige gikk samme i et kar.

Men det er klart dette kan være en sykdom også.
Selv ville jeg lest litt på sykdom hos maller
Google det eller søke opp på forumet her.

Kan se litt rundt her jeg også
Synn når så fine maller skal ta skade/være syk.

Som sakt det ser ut som en skade at skjellene har falt av.
Er den slapp?
Puster fort?
Stresset?
Karpelus:
Karpelus (argulus foliaceus) er relativt uvanlig i akvarier, men finnes fra tid til annen.
Parasitten er 3-9mm stor, og kan henge på hele fiskens kropp. Men ett yndet område er nær ryggfinnen. Farge på parasitten er enten gråaktig eller glassklar. Angrepne fisk klør voldsomt, samtidig som dem får en voldsom rykkvis svømming.

Parasitten kan fjernes med pinsett. Legg da fisken på et vått håndklede, og fjern parasittene en etter en. La fisken gå i rent vann etter dette, for å hindre sekundære infeksjoner. Les gjerne om sopp også, dette infiserer lett sårene etter lusa.

Chilodonella:
Dette er en svekkelsesparasitt, som er en såkalt fiskedreper. Denne gjenkjennes ved at fisken får et melkeaktig trekk over kropp og finner, og fisken svømmer urolig. Etter hvert vil dette gå over i mer apatisk og slapp adferd, og finneklemming. Om parasitten får leve lenge nok på fisken, vil den løse opp huden, slik at den blir hengende i filler.

Behandlingsforslag: eSHa Exit, gjerne i kombinasjon med eSHa 2000.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap