Diagnose: finneråte? (bilde)

Mistenker stekrt finneråte hos et par av rødmunnstetraene mine. Stemmer dette? Har bestilt medisin, i tilfelle (esha 2000).
Var mistenkelig likt finneråte ja. Du kan jo eventuelt sammenligne med bildene som ligger her. Er riktignok litt merkelig at det bare er på bukfinnene og ikke halefinnen. Forhåpentligvis så tar esha2000 dette uansett hva det nå er.
NoName
Mistenker stekrt finneråte hos et par av rødmunnstetraene mine. Stemmer dette? Har bestilt medisin, i tilfelle (esha 2000).

Det var litt vanskelig å se på bildet (de tetraene er jo ikke de letteste å fotografere heller, hehe), men jeg lurer på om det er noe annet enn finneråte egentlig.
Utifra bildet, ser det nemlig ut som om det er finnestrålenes tupper som har en hvit prikk. Mens "svømmehuden" mellom hver finnestråle ser hel ut? Den er der enda, synes jeg det ser ut som.

Ved finneråte er det mykvevet, dvs "svømmehuden" som forsvinner. Ofte står finnestrålene igjen og spriker og gir et skikkelig rufsete og fillete inntrykk.

Jeg synes ikke det ser slik ut på dette bildet. Men det er jo vanskelig å si noe sikkert utifra et bilde, og det kan også være på et svært tidlig stadie i sykdommen.

Etter hva jeg har erfart, kan fisk få en hvit "tupp" på tuppen av finnestrålen hvis den er skadet eller knekt av. Det er sårheling, rett og slett. Etter håndtering med håv, bitt av en annen fisk eller skrapt opp på stein... slike ting kan resultere i knekte finnestråler.
Jeg så det samme på en gjeng viltfangede Corydoras jeg kjøpte en gang, flere av de hadde denne litt hvite "tuppen" på finnestrålene. Men det grodde av seg selv og ble helt borte uten at jeg behøvde å gjøre noe mer enn vannbytter
Jo takk dere to, jeg lurer også veldig på hva dette kan være. Skal uansett medisinere, når den kommer fram med posten.

Saken er at en av guppyynglene også hadde noe liknende, først kon det små hvite, løse "dotter" på halefinnen, så begynte halen å "smelte" bort. Ikke bare det myke vevet, med finnestålene også. Da forsvant de hvite prikkene. Halen smeltet ikke så mye, kanskje bare 1/4. Og etter 2-3 dager så var den vokst ut igjen.. hmm.. ble veldig mistenksom da.

Og etter noen dager til (hadde begynt å studere fiskene litt mer), så jeg at et par av tetraene også hadde begynt å få smeltet finnene. Som dere ser på bildet, så er finnene blit mye kortere, kanskje bare halvparten igjen! Og både strålene og det myke vevet i mellom. Og så kom det disse hvite prikkene i tuppene.

Fikk litt panikk, bestilte medisin (både esha exit og 2000), leste litt om sykdommene her i forumet, og fant ut at det var lurt å bytte vann. Har gjort det i mange dager nå. Har også satt i 1 % salt i vannet, tør ikke sette mer pga. ancistrusene.

Det virker som om det går bedre nå. Har i allefall ikke sett flere rammede, det er vel 2-3 tetraer (litt vanskelig å spot'e dem:P). Kan kanskje si at det ser ut som om de er på bedringens vei.

Og takker for innspill og forslag på sykdom
Sorry, 0,1 % saltmengde skulle det stå
Noen som har peiling på dette?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap