Bøyd ryggrad og plutselig død

For et par uker siden kjøpte jeg to små ancistruser og puttet i selskapskaret. En uke etter brøt det ut hvitprikk som jeg nå medisinerer for.

I karet gikk det også et killipar. Først fikk hannen bøyd ryggrad, bøyd nedover, ikke til siden, og han døde et par dager etter. Han virket generelt frisk, og spiste osv, men døde helt plutselig. Paret var gammelt, så jeg tenkte ikke noe særlig over det.

Dagen etter han døde fikk hunnen bøyd ryggrad, og døde i løpet av natten. Hun var samme alder som han, så jeg tenkte det var alderdom.

For et par timer siden fant jeg den store ancistrusen min død, igjen med bøyd ryggrad. Jeg hadde ikke sett at den var bøyd før den var død.

Men alle virket generelt friske helt til de døde, spiste og var aktive osv. Noen som vet hva dette kan være og hvordan det behandles?

Det er tydeligvis noe som sprer seg, så vil få i gang behandling snarest mulig. Medisinerer fremdeles for hvitprikk, så hvordan blir det da med andre medisiner?
Jeg har erfart at innvollsorm etterlater fisken med bøyd rygg. De spiser og er aktive først, også kommer knekken og deretter døden. Den ene av de to som led denne skjebnen var avmagret, og den andre var ikke.
Men de nye ancistrusene er de eneste nye fiskene jeg har puttet i karet på mange måneder, og den ene lever fremdeles og virker helt frisk. Den andre døde for noen dager siden av ukjente grunner...

Hvis det er innvollsorm skulle vel de nye ancistrusene være de første som ble syke?
Google på crooked spine fish disease antyder ved første øyekast fisketub.
Det var det jeg også fikk opp da jeg googlet det og det som ble foreslått i et annet forum, men siden mine plutselig har blitt syke med bøyd ryggrad og ikke har hatt noen andre symptomer synes jeg ikke det passer helt.

TB skal visstnok vare lenge og gi sår og avmagring og blasse farger etc etc. Og jeg håper jo at det ikke er TB for da må alle avlives, og siden jeg brukte samme bøtte til gullfiskene for et par dager siden må de avlives også, og alt utstyr skrubbes med klor eller byttes ut... Ikke trivelig med andre ord, så hvis det er noen som helst mulighet for at det er noe annet det kan være, vil jeg gjerne høre det.

Jeg kan alltids prøve med antibiotika bare for å se om det hjelper...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap