Muligens finnråte
synes jeg så svake antydninger til finnråte på kampfisken min når jeg hadde han i sitt 160liters hjem, i dag ser det ut som det kan ha blitt mer skader, så jeg lurer litt på om han har dratt på seg finnråte som isåfall sprer seg veldig sakte. Om det ikke ser bedre ut i morgen så lurer jeg på om jeg skal gjøre noe så drastisk som å klippe av den muligens syke delen av halen, som heldigvis er veldig liten. (Da jeg forstår det sånn at fisker ikke har noe følelse i finner uansett.) Hvor bør jeg gå fra der? Isolere ham en tid selvsagt, men hvor lenge? Hva slags medisin bør jeg gi ham? saltbad?
Om jeg isolerer ham så har jeg ikke noe ekstra filtrering å tilby heller som kanskje begrenser noe hva slags medisin han kan få?
Om jeg isolerer ham så har jeg ikke noe ekstra filtrering å tilby heller som kanskje begrenser noe hva slags medisin han kan få?
Postet 12.03.09 kl 15:48
Hvis det er finneråte, hjelper det jo ingenting å klippe finnene!! (noe jeg synes høres helt forferdelig ut, og vil fraråde på det sterkeste !!) Aner ikke hvor mye følelser fisk har i finnene, men det vil jo uansett utsette fisken din for masse helt unødvendig stress, noe som ikke er bra for en syk/skadet fisk. (eller en frisk en for den saks skyld)
Jeg ville først studert om det ser ut som finneråte eller om det kan være noen andre som er synderen her (les finnenappere) Er det finneråte, anbefaler jeg medisinering, for ellers vil det jo bare fortsette å spise opp det som er igjen av finner uansett.
Jeg hadde finneråte i karet for en stund siden, den spredte seg fort, og fikk tatt godt for seg av finnene før jeg oppdaget det (var bortreist et par dager). Jeg medisinerte med Esha 2000 med svært godt resultat. Spredningen stoppet, og nå er faktisk samtlige finner hele igjen!
Lykke til!
Jeg ville først studert om det ser ut som finneråte eller om det kan være noen andre som er synderen her (les finnenappere) Er det finneråte, anbefaler jeg medisinering, for ellers vil det jo bare fortsette å spise opp det som er igjen av finner uansett.
Jeg hadde finneråte i karet for en stund siden, den spredte seg fort, og fikk tatt godt for seg av finnene før jeg oppdaget det (var bortreist et par dager). Jeg medisinerte med Esha 2000 med svært godt resultat. Spredningen stoppet, og nå er faktisk samtlige finner hele igjen!
Lykke til!
Postet 12.03.09 kl 17:13
snodig, all logikk tilsier at det hjelper å fjerne kilden til sykdommen, dessuten har jeg sett andre her uttale at det nettopp hjelper å klippe finnene, og at de ikke har følelser der, hvor har du ifra at det ikke er sånn? Sikker på at du ikke sier dette bare fordi det høres forferdelig ut? Jeg kan love det at det er mer forferdelig for fisken når finnråten får tak i kroppen dens..
Den holdes bare med reker, snegler, ancistrus og noen venusfisk som har stor respekt for den. Som sagt så ventes det med å gjøre noe som helst til jeg er sikker på at det er finnråte, men det ser ikke så ille ut i nuet.
Den holdes bare med reker, snegler, ancistrus og noen venusfisk som har stor respekt for den. Som sagt så ventes det med å gjøre noe som helst til jeg er sikker på at det er finnråte, men det ser ikke så ille ut i nuet.
Postet 13.03.09 kl 03:39
Jepp, enig med deg, hvis du fjerner den syke delen av finnen vil han ikke lenger ha finneråte. Men det smitter gjennom vannet så gi han stort vannbytte/slamsuging samtidig, og daglige vannbytter fremover for å hindre sopp i den skadede finnen, samt sjekk at foret hans ikke er gammelt eller utgått på dato, siden dårlig for er en medvirkende årsak til finneråte.
Å tilsette salt i vannet er nok heller ingen dårlig ide.
Å tilsette salt i vannet er nok heller ingen dårlig ide.
Postet 13.03.09 kl 04:08
Først og fremst; det er dønn seriøst dette med å skjære vekk den angrepne kanten av fiskefinnene. Halen er det som oftest blir rammet.
Finnene til fisk er uten nerver eller blodårer, og de kjenner derfor ingenting der. Det blir som om vi klipper tåneglene nesten.
Dessverre, får man nesten si, så hevder alle nettsider jeg har lest at finneråte hos kampfisk skyldes dårlig vannkvalitet og mye bakterier i vannet.
Iflg. nettsider jeg har sett på, skal ikke finneråte være spesielt smittsomt.
Siterer fra f.eks. denne sidens artikkel om finneråte:
"Fin Rot in and of itself is not contagious, but if you keep fish in a community tank you may end up with several fish contracting the infection. This is because the bacteria that cause Fin Rot are opportunistic bacteria - poor water conditions stress fish out, and when fish become stressed, their immune systems become weak. Weak fish are not able to fight off illnesses that healthy fish easily can. So if you have poor water conditions or something else causing stress in the occupants of your tank, you may have an outbreak of Fin Rot."
Mer om finneråtebehandling og hva slags virkestoff som trengs.
Finneråte forårsakes av gram-negative bakterier, og må behandles. Det fordufter ikke av seg selv!
Slik jeg ser det, unngår man rett og slett å måtte behandle med medisiner hvis man kutter vekk den angrepne kanten på et tidlig stadie. Jeg ville gjort det om min kampfisk fikk det!
Jeg skal grave frem boken min om dette (vet ikke hvor den er stuet unna nå) og sitere direkte fra den.
Mange anbefaler salt til behandling også (saltbehandling i egen beholder for kampfisken, ikke i akvariet!), som en slags etter-kur (for å motvirke sopp). Salt dosering:
"Add 1/2 teaspoon of aquarium salt per gallon of water. "
1 gallon [US, liquid] = 3.78 liter iflg. Online Conversion
Husk at salt kan være direkte farlig for filterbakteriene å pøse i akvariet.
Finnene til fisk er uten nerver eller blodårer, og de kjenner derfor ingenting der. Det blir som om vi klipper tåneglene nesten.
Dessverre, får man nesten si, så hevder alle nettsider jeg har lest at finneråte hos kampfisk skyldes dårlig vannkvalitet og mye bakterier i vannet.
Iflg. nettsider jeg har sett på, skal ikke finneråte være spesielt smittsomt.
Siterer fra f.eks. denne sidens artikkel om finneråte:
"Fin Rot in and of itself is not contagious, but if you keep fish in a community tank you may end up with several fish contracting the infection. This is because the bacteria that cause Fin Rot are opportunistic bacteria - poor water conditions stress fish out, and when fish become stressed, their immune systems become weak. Weak fish are not able to fight off illnesses that healthy fish easily can. So if you have poor water conditions or something else causing stress in the occupants of your tank, you may have an outbreak of Fin Rot."
Mer om finneråtebehandling og hva slags virkestoff som trengs.
Finneråte forårsakes av gram-negative bakterier, og må behandles. Det fordufter ikke av seg selv!
Slik jeg ser det, unngår man rett og slett å måtte behandle med medisiner hvis man kutter vekk den angrepne kanten på et tidlig stadie. Jeg ville gjort det om min kampfisk fikk det!
Jeg skal grave frem boken min om dette (vet ikke hvor den er stuet unna nå) og sitere direkte fra den.
Mange anbefaler salt til behandling også (saltbehandling i egen beholder for kampfisken, ikke i akvariet!), som en slags etter-kur (for å motvirke sopp). Salt dosering:
"Add 1/2 teaspoon of aquarium salt per gallon of water. "
1 gallon [US, liquid] = 3.78 liter iflg. Online Conversion
Husk at salt kan være direkte farlig for filterbakteriene å pøse i akvariet.
Postet 13.03.09 kl 04:46
Endret: 13.03.09 kl 05:03
Behandling av finneråte med kortvarige saltbad (kan være nok behandling hvis man griper inn på et veldig tidlig stadie i sykdommen):
"SALT BATHS are effective old remedies for many fish diseases, including Ich. Add one tablespoon of common salt (sodium chloride) to a gallon of water at the same temperature as the aquarium, place the affected fish in this for five minutes; remove if the fish shows stress. "
"SALT BATHS are effective old remedies for many fish diseases, including Ich. Add one tablespoon of common salt (sodium chloride) to a gallon of water at the same temperature as the aquarium, place the affected fish in this for five minutes; remove if the fish shows stress. "
Postet 13.03.09 kl 05:09
Endret: 13.03.09 kl 05:10
Postet 13.03.09 kl 05:51
takker for langt svar mona, men jo jeg tror finnråte er veldig smittsomt om den først får tak i en fisk eller to, har sett det skje før. Kampfisken går bare sammen med en stim venusfisk som holder seg langt unna ham da... tror jeg. Tror det er finnråte han har så han skal straks flyttes til 4 liters vase for behandling, der han bodde før. Finnråte tendensene oppdaget jeg først når jeg flyttet ham over, nok et tegn på at man ikke skal holde fisk i små beholdere. Angrer litt på at jeg utsatt ekstra lenge med å flytte ham til sitt nye hjem men kan ikke gjøre noe med det nå annet enn å behandle ham. (forrestn, er det mulig at finnråte bakteriene virker raskere i varmere vann?)
Så det jeg kommer til å gjøre da er å ta ham ut av akvariet, gi ham et par minutter med saltbad (1teskje per 4 liter versjonen), klippe litt i stakkaren, så sette ham i 4 literen på karantene i en uke med en mindre dose salt (1/2teskje per 4 liter). Har ikke finneråte medisin, jeg ser Lene anbefalte Esha 2000 så jeg tror jeg får ta meg en nettbutikk handletur (tviler sterkt på at de selger den her i byen..) og heller medisinere hovedakvariet og kampfisken i karantene når jeg får medisinen. Mulig at jeg klarer å fjerne sykdommen helt med klippinga men jeg er ikke villig til å ta den sjansen.
Noe her som høres feil ut?
edit: jeg gikk til aquamanias og så etter esha 2000, jeg ser en viss mona o. har kommentert der at hardhet i vannet er viktig i forhold til dosering, jeg har ingen testsett, noen vei irundt dette?
Så det jeg kommer til å gjøre da er å ta ham ut av akvariet, gi ham et par minutter med saltbad (1teskje per 4 liter versjonen), klippe litt i stakkaren, så sette ham i 4 literen på karantene i en uke med en mindre dose salt (1/2teskje per 4 liter). Har ikke finneråte medisin, jeg ser Lene anbefalte Esha 2000 så jeg tror jeg får ta meg en nettbutikk handletur (tviler sterkt på at de selger den her i byen..) og heller medisinere hovedakvariet og kampfisken i karantene når jeg får medisinen. Mulig at jeg klarer å fjerne sykdommen helt med klippinga men jeg er ikke villig til å ta den sjansen.
Noe her som høres feil ut?
edit: jeg gikk til aquamanias og så etter esha 2000, jeg ser en viss mona o. har kommentert der at hardhet i vannet er viktig i forhold til dosering, jeg har ingen testsett, noen vei irundt dette?
Postet 13.03.09 kl 12:55
Endret: 13.03.09 kl 12:58
Tenyrafartakker for langt svar mona, men jo jeg tror finnråte er veldig smittsomt om den først får tak i en fisk eller to, har sett det skje før. Kampfisken går bare sammen med en stim venusfisk som holder seg langt unna ham da... tror jeg. Tror det er finnråte han har så han skal straks flyttes til 4 liters vase for behandling, der han bodde før. Finnråte tendensene oppdaget jeg først når jeg flyttet ham over, nok et tegn på at man ikke skal holde fisk i små beholdere. Angrer litt på at jeg utsatt ekstra lenge med å flytte ham til sitt nye hjem men kan ikke gjøre noe med det nå annet enn å behandle ham. (forrestn, er det mulig at finnråte bakteriene virker raskere i varmere vann?) Så det jeg kommer til å gjøre da er å ta ham ut av akvariet, gi ham et par minutter med saltbad (1teskje per 4 liter versjonen), klippe litt i stakkaren, så sette ham i 4 literen på karantene i en uke med en mindre dose salt (1/2teskje per 4 liter). Har ikke finneråte medisin, jeg ser Lene anbefalte Esha 2000 så jeg tror jeg får ta meg en nettbutikk handletur (tviler sterkt på at de selger den her i byen..) og heller medisinere hovedakvariet og kampfisken i karantene når jeg får medisinen. Mulig at jeg klarer å fjerne sykdommen helt med klippinga men jeg er ikke villig til å ta den sjansen. Noe her som høres feil ut? edit: jeg gikk til aquamanias og så etter esha 2000, jeg ser en viss mona o. har kommentert der at hardhet i vannet er viktig i forhold til dosering, jeg har ingen testsett, noen vei irundt dette? Har ihvertfall lagt inn en bestilling på esha 2000 uansett
Postet 13.03.09 kl 16:14
kan tilføye at jeg litt motvillig klipte de syke delene av finnene på kampfisken min i dag, nå er jeg ikke 100% sikker på om jeg fikk med absolutt alt da en fisk er mye mindre utenfor akvariet og jeg hadde veldig lite lyst til å klippe i halerota hans (han var ikke akkurat villig til å være med på dette heller stakkar) han så litt tafatt ut til å begynne med, men det virker som humøret mer eller mindre er tilbake etter en liten time, om det viser seg at det var vellykket så kanskje jeg legger ut en liten guide til andre som sikkert kvir seg på å gjøre en sånn behandling.
Postet 16.03.09 kl 18:17
Min erfaring er at finneråte er veldig smittsomt..!!
Jeg har hatt finneråte kun en gang for ca halvannen måned siden i et av karene, og fikk det med nyinnkjøpt fisk. Det spredte seg raskt, og tok grådig for seg av finnene på flere fisk, spesielt på min store flotte Parkinsoni, der halve finneprakten var forsvunnet på bare noen dager. Som sagt hadde jeg god effekt av Esha 2000, det stoppet angrepet raskt, og nå er finnene grodd ut igjen, hele og fine alle sammen.
Har lest i sykdomsbasen at det smitter gjennom vannet, men det er vel kanskje mulig at det finnes flere varianter av finneråte...? Dersom det kun smitter gjennom direkte kontakt mellom fiskene, kan jeg forstå at det hjelper å fjerne det angrepne området, men ikke dersom det smitter gjennom vannet. .. Da vil jo den nystussede halen på ny bli angrepet når fisken settes tilbake i karet. Og om man må medisinere uansett, mener jeg det vil være unødvendig å utsette fisken for stresset det er å bli klippet. Selv om det ikke gjør vondt, vil jeg tro det er stress for både fisk og folk (jeg hadde hvertfall vært stresset for å ikke klippe feil på en sprellende fisk...)
Angående dosering av Esha ifht GH i vannet, mener jeg det står i bruksanvisningen. Jeg har alltid Esha Exit og Esha 2000 stående i skapet, synes det er gode medisiner som sparer filterbakteriene.
Håper fisken din blir frisk, og at din variant ikke er like smittsom som min da
Jeg har hatt finneråte kun en gang for ca halvannen måned siden i et av karene, og fikk det med nyinnkjøpt fisk. Det spredte seg raskt, og tok grådig for seg av finnene på flere fisk, spesielt på min store flotte Parkinsoni, der halve finneprakten var forsvunnet på bare noen dager. Som sagt hadde jeg god effekt av Esha 2000, det stoppet angrepet raskt, og nå er finnene grodd ut igjen, hele og fine alle sammen.
Har lest i sykdomsbasen at det smitter gjennom vannet, men det er vel kanskje mulig at det finnes flere varianter av finneråte...? Dersom det kun smitter gjennom direkte kontakt mellom fiskene, kan jeg forstå at det hjelper å fjerne det angrepne området, men ikke dersom det smitter gjennom vannet. .. Da vil jo den nystussede halen på ny bli angrepet når fisken settes tilbake i karet. Og om man må medisinere uansett, mener jeg det vil være unødvendig å utsette fisken for stresset det er å bli klippet. Selv om det ikke gjør vondt, vil jeg tro det er stress for både fisk og folk (jeg hadde hvertfall vært stresset for å ikke klippe feil på en sprellende fisk...)
Angående dosering av Esha ifht GH i vannet, mener jeg det står i bruksanvisningen. Jeg har alltid Esha Exit og Esha 2000 stående i skapet, synes det er gode medisiner som sparer filterbakteriene.
Håper fisken din blir frisk, og at din variant ikke er like smittsom som min da
Postet 19.03.09 kl 05:30
fisken ble satt i helt nytt vann etter klippingen(så det var ikke finneråte i vannet), og var tilsynelatende frisk før jeg doserte medisin i går, men jeg medisinerte (esha 2000) uansett. Grunnen til at jeg klipte finnene var fordi at hvis jeg ikke hadde gjort det, så hadde sykdommen nådd kroppen hans før jeg fikk medisin, og det hadde vært mer plagsomt for ham enn å .. øh.. bli klippet i.
-ikke sikkert han hadde overlevd heller
-ikke sikkert han hadde overlevd heller
Postet 19.03.09 kl 20:39