Dette problemet har jeg hatt mange ganger .
Dette er så smittsomt og hvis du skal bli kvitt det så bør du skaffe deg sera nematol .
Det er en dyr medisin men den hjelper .
Før du begynner behandling ta et vannskifte på ca 80 %
ta vekk all co2 filter og ikke ha på lys .
Sett opp i en luft pumpe eller bare ta av hele armaturet så dem får rikelig med lufting.Ha i medisin 1 mml pr 40 liter
Etter 48 timer bør du slamsuge grus etter egg og orm .
Jeg bruker og ta noe av vannet i en akvariet bøtte og ha fiskene og bare klore og vaske akvariet godt . Du får kjøpt middel hos en forhandler.
All sand bør kokes ,jeg bruker også og koke litt fliterene i pumpa også .
Etter du har kokt sand og har vaska akvariet godt ,og skyll plantene veldig godt i litt godt varmt vann.
Da er det på tide og ha sand i akvariet med planter.
Sugekoppene til varmekolben + varmekolbe og alt annet utsrtyr som termostat tørker jeg av med en fille med varmt vann på så eg er sikker det sitter ikke noe dritt på dem .
Etter du har fylt opp akvariet fått sett i filter i pumpen og fått på plass utstyr så kan du ta fiskene + litt av vannet i bøtten med fisk i akvariet igjen men husk ikke ta alt vannet ofte ligger død ormer som har falt av fisken på grunn av medisin i vannet i botnen og det vil man ikke ha i rene akvariet igjen for da spiser fiskene det eller dem faller i grusen og da kan dem overleve.
Jeg bruker bare og ta fiskene og litt av vannet i bøtten ca 1 eller 2 liter.
Ha gjerne i aqua safe i akvarie gjør vannet klart og fiskene får ikke det store sjokket . Alt dette må du gjøre på nytt om nye 3 uker det er remedisinering for å få drepe alt orm. Etter den første medisinering så slamsug bunnen ofte 3 ganger i uken for å få fjerne orm eller egg .
Husk håver og slamsuger steriliser alt i varmt vann.
Ikke alle butikker har sera nematol men mange kan bestille til deg .
Lykke til .