Tufse pennefisk

2 av mine pennefisker sliter, og jeg finner ikke helt ut hvorfor. vidt forskjellige problemer og. Resten av gruppen ser fine ut.

disse to har jeg ikke sett mye til, karet var ganske igjengrodd med planter så spesielt denne første så jeg ikke at var ille før idag, etter å ha hatt en ryddesjau igår. den ser ut som en ballong, men skjellene ligger som de skal.. den svømmer og ser ut til å spise. holder seg litt for seg selv, men disse stimer ikke så mye, ofte at en eller to svimer rundt for seg selv.

[External Image]

denne her har jeg sett litt mer til, da den gjerne legger seg ned ved glasset. som bekymrer meg, en pennefisk skal da ikke ligge på bunn. den svømmer nå og da rundt, ganske fort, men kan ligge stille over lengre tid.

[External Image]

vet ikke helt hva jeg skal gjøre med disse to, skal jeg forsøke å behandle dem, i tilfelle med og mot hva.. da jeg ikke aner hva som er galt, bare at noe er det. eller er de så reduserte at jeg bare burde la de slippe nå?
den første ser mistenkelig mye ut som den har en veldig stor svulst, og da tror jeg ikke det er mye du kan gjøre, såsant du ikker en veldig flink fiskeveterinær, nå er ikke alle svulster livstruende, men denne fisken kan umulig leve normalt med en sånn svulst, om det er svulst. Siden begge later til å slite, men med forskjellige symptomer, så kan jeg bare tippe at det må være enten noe i vannet eller maten som de ikke har tålt, og tatt skade av på forskjellige måter.

Edit: da jeg ser det det 2 av 8 som har symptomer, og ikke 2 av 2 som jeg feilaktig antok, så er det mulig at det bare er individ som er litt skrøpelige av natur, men det kan også være at de er de første som viser tegn på et problem de alle lever i.
resten av fiskene i suppa virker friske og symptomfrie, vannverdier og slikt er der det skal.
er for sent på kvelden nå, men skal vurdere avliving når jeg kommer hjem imorra. men det blir nok det, de er meget reduserte begge to...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap