Microsmå blanke prikker

Min ene gule acara har de siste par dagene fått noen bitte bittesmåe prikker rundt omkring, mest på hodet. Tjue i tallet ca.
Ser ut som sukkerkorn bare mindre som sitter utenpå huden.
Merker ikke noe på adferden til fisken.

Den andre acaraen har ikke noe.

Idéer?
slenger inn lenken mona o. har tidligere lagt ut, liker den veldig.

man kan klikke på bildene for info.

http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=2&GalleryId=2
Mest sannsynlig er det hvitprikk. De andre fiskene fikk det også.. (unntatt ancistrus)
Nå har jeg prøvd varmebehandling i en uke (med halv dose salt), og prikkene er nesten borte på alle men ikke helt! MEN, tror denne varmen tar på. Acara paret mitt har nå begge fått sopp. Den kom veldig fort. Så hva skal jeg gjøre nå??
Soppen koser seg sikkert i det varme vannet. Ønsker derfor å sette ned tempen. Men prikkene er jo ikke borte enda.
Acaraene ligger mest på bunnen og sliter. Noe må gjøres skal de overleve.

Den store mallen har de siste to dagene vært oppe å hentet luft en gang eller to i timen. Det har den aldri gjort før. Kjører mye sirkulasjon. Målte O2 i dag til 8 (på 32 grader). Har noe spor av nitritt.. ca 0.3, og 12 på nitrat. Har ikke skiftet ut noe vann de siste dagene for å gi ro i karet. Burde kanskje trimme bort blader som er spist på og skadet.
Fant ikke så mye info om sopp. Hva er lurt å gjøre?
Kanskje du heller burde avslutte varmekuren og heller ta en kombinasjonskur med esha 2000 og esha exit.

Ikke alle medisiner kan kombineres, men disse to er helt trygge å kombinere. Esha 2000 tar sopp, mens esha exit tar hvitprikk. i tillegg er medisinene helt trygge for filterbakteriene dine (i motsetning til mange andre medisiner).

Esha fås kjøpt på diverse nettbutikker, om du ikke har det hjemme akkurat nå. Tror også det ligger en annonse ute på Af, hvert fall for esha 2000.
Begynner å få følelsen av at det var det jeg skulle gjort helt fra begynnelsen av i stedet for varmekjøret...

Mener å ha lest at man kan ta en bøtte med akvarievann og ha oppi store mengder salt, så ha fisken oppi der noen minutter for å kverke soppen. Er det sant? Redd fisken ikke skal tåle det.
Salt har jeg ikke peiling på, med unntak at jeg vet at maller (både L-maller og corydoras) tåler svært lite salt. De kan dø av det. Og siden hvitprikk angriper alle fisk (smittsomt), må alle behandles. Da er det nok tryggest med en behandling alle fiskene tåler
fant noen tråder i farten. søker du litt på saltbad, saltkur, saltbehandling så får du oppe en del.

kort forklart så er saltbad stressende og siden hvitprikk ofte er en stresssykdom er nok ikke denne kuren anbefalende.
men for sopp så er det jo aktuelt.esha medisin er nok løsningen ja.
Varmekuren er effektivt om det gjøres riktig. Én uke burde holde; det kan være noen døde parasitter som sitter igjen på fiskene du ser. Uanskvett, kan du skru ned temperaturen noen dager og se an situasjonen. Det skal mye til før hvitprikk blir farlig for fiskene.

Det som er viktig med varmekuren er at temperaturen må være minst 32 grader hele tiden. Synker temperaturen litt om natta el.l. så funker det ikke. Ha heller 33 grader enn 31,5.

personlig har jeg veldig dårlig erfaring med varmekur om man har ancistruser.
de tålte ikke varmekuren hos meg og døde alle sammen over natta.
neiånei, nå er acara hannen død. det var den fisken jeg først oppdaget prikker på. hunnen sliter med samme gråe belegget, selv om hun har mindre enn hannen. det er loddent og ser ut som sopp, men det er liksom et ganske jamt lag.. litt trådaktig, men tynt..ikke som en lodden dott.

prikkene fiskene hadde er nesten borte. så det må vel ha være hvitprikk? jeg lurte en del på det, siden jeg synes prikkene på mine fisker var mindre enn det jeg så på bilder over alt.

synes bare det er rart at "soppen" kom så fort og kraftig. kan det være noe annet svineri jeg har da?

-plecoen fikk en del prikker, men den er snart fri. den har ikke noen andre ytre tegn. ser frisk ut i, selv om den er litt slapp (har 31.5 til 33 grader så..), og er oppe å henter luft av og til (noe den ytterst sjeldent har gjort før)

-ancistrusen har ikke blitt smittet. ser helt frisk ut. den virrer rundt og gnager i nesten samme tempo som før, til tross for høy varme og salt.

det er all fisken jeg har, i tillegg til det gule acara paret der hannen lå død i kveld..

Med varmekuren må du sørge for ekstra tilførsel av luft, siden varmt vann holder dårligere på oksygen enn kjøligere vann. Enten sett inn en luftpumpe med luftestein, eller flytt utblåsen på filteret slik at det virkelig plasker i overflaten.

Veldig synd at du fikk sopp i samme slengen. Den utvikler seg fort nå, fordi vannet er så varmt. Varmt vann (over 32 grader) tar livet av hvitprikk, men varmt vann fremskynder samtidig sykdom som sopp....
måler oksygen nivået og det er rikelig med det. plasker så jeg nesten ikke får sove her...

kan nevne at acara paret er nykjøpt. bare gått her to-tre uker. mallene har vært her siden jeg startet opp akvariet for snart et år siden.
Ok Siden mallene er oppe og snapper luft tenkte jeg kanskje at du ikke hadde gjort noe for å øke lufttilførselen Men den biten er jo i orden.

Oppførselen deres kan også ha noe med den noe høye nitritten du har målt. Synes absolutt at dersom du har muligheten til å skaffe begge esha medisinene, bør tempen tas ned til normalt nivå, et ekstra vannbytte pga. utslaget på nitritt, og deretter en kombi-medisinering med exit og 2000
Takk for svar.

Har ikke medisiner her desverre. Så planen til mandag må enten være:

1. La temperaturen falle til vanlig nivå (25), og håpe at det bedrer soppen på Acara hunnen, eller hvertfall begrenser veksten... Men da kan vel uka med varmekur mot hvitprikk bli bortkasta...

2. Eller holde tempen opp og bli kvitt hvitprikken (ser snart ikke noe på fiskene), men da med fare for at soppen blir værre...

akk, dette var ikke noe gøy.

Slagplan når dette er over må også planlegges etter hvert.. Har ikke lyst å oppleve samme forløpet en gang til. I butikken så alle fiskene friske ut. Stod der sikkert en halv time og så på. Plukket ut det som tydelig var paret der. Synes akvariet de gikk i var lite til så mange acaraer dog...må være en stressende hverdag.. alle hadde litt bitt i finnene.
Frister litt å skaffe fisk fra noen som har yngel hjemme i stedet.
Den beste måten å unngå slikt på er å ha et karantenekar som nyinnkjøpt fisk går i i noen uker. Skulle det bli sykdom er det enklere å medisnere, også slipper du at de smitter resten av fiskene

Og ha et lite utvalg av de mest brukte medisinene stående sånn i tilfelle. For sykdom kommer jo aldri når det er enkelt å få tak i medisin :p

Her er det en annonse med en som selger både exit og 2000. En privatperson vil kanskje få sendt flaskene fortere enn en nettbutikk
Jeg har et par akvarium som er tomme. Men skal man ha fisken i karantene må den jo gå der en stund, og da må jo pumper og alt være innkjørt. Så da må jeg ha et akvarium gående året rundt kun for at jeg skal ha fisk i karantene kanskje annet hvert år. Har lite omløp på fisk serru

Men ja. Virker som det florerer av sykdom hos butikkfisk nå i forhold til for 15 år siden så...

Og ja, medisiner er jo noe jeg burde kjøpt med en gang jeg starta opp. Har hatt akvarium i mange år tidligere, aldri hatt sykdom.

Vurderer å ta livet av hunnen. Hun virker så tufs at jeg tviler på hun kommer seg gjennom dette. Hannen døde jo av det samme tidligere i dag.
Bilde av min pjuske hunn. Sopp?
ser du holder til i asker. da bor du ikke så langt unna webzoo.no
Du kan stikke innom der imorgen og kjøpe esha medisin slik at du får medisinert både mot sopp og hvitprikk.
Frem til da kan du jo prøve med saltbad
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap