Noen har kanskje hørt om å gjøre noe sånt før, og andre lurer kanskje på om det funker eller i hele tatt er nødvendig å gjøre noe så drastiskt, uansett så gjorde jeg dette med min kampfisk med utgangspunkt i at fisker tilsynelatende ikke føler smerte i finnene, og fordi at om jeg ikke hadde gjort det, så hadde finneråten sannsyneligvis satt seg i kroppen hans, og da skal det ikke mye til før fisken dør -og de kjenner nok smerte i kroppen. Jeg medisinerte dessuten et par dager senere når jeg fikk medisinen, selv om fisken tilsynelatende var blitt helt frisk av at jeg klipte bort det av finnene som var angrepet av finneråte.
Så på forhånd:
-Dette medfører stress på fisken, men stress er bedre enn død, dette er noe man gjør for å berge en fisk fra å dø, ikke for å "pynte" den eller noe.
-Det funket på min kampfisk, finnene var tilogmed begynt å gro igjen før jeg medisinerte.
-For all del, tilføy ting og korriger meg, men gjør det helst med fakta, og ikke spekulasjoner og følelser, jeg likte ikke akkurat selv å måtte klippe i fisken!
Først av alt: sørg for at du har alt klart før du begynner å gjøre dette. Alt klart inkluderer:
En fisk som er ute av akvariet, helst bør fisker taes ut av selskapsakvarier umiddelbart om de er syke. Jeg gjorde følgende:
Fisken hadde på forhånd fått saltbad, først i høy konsentrasjon, så lav, det hjalp ikke, det virket ikke som det hjalp i hele tatt, muligens for seint.
Jeg tok ham deretter i en mindre beholder (et litersmål) og gjorde klar en karantenebeholder (en vase på 3-4 liter) med lav konsentrasjon salt med helt friskt vann. Jeg akklimatiserte fisken til dette friske vannet mens han stod i litersmålet.
I mellomtiden gjorde jeg klart det jeg trengte:
Skarp REN saks
et par fuktige fine kluter/tøystykker.
RENE fuktige hender.
Fra der av så var det bare å fiske ham ut på den ene kluten og legge den andre kluten over hodet hans og klippe i vei, og deretter putte ham i det rene vannet med en lav saltkonsentrasjon. en klut over hodet er hovedsaklig for at fisken skal bli mindre stresset/ha mindre mulighet til å sprette.
Ting som kan være greit å vite før du står der med en fisk ute av vann og saks i hånda:
Fisker ser større ut i vann enn på land, en kampfisk med lange slørfinner blir til en liten slimpete klump med sammenklistrede finner ute av vannet, her må du nok bruke fingrer eller pinsett for å holde finnene, bruker du pinsett så hold ihvertfall i det du skal klippe av.
Fisker ligger ikke pent og rolig, regn med at de plutselig spretter på de værste tidspunkt, sørg for at fisken ikke kan sprette av bordet.
brystfinner er sannsyneligvis veldig urealistisk å klippe om du ikke har en fisk med litt størrelse, finneråte angriper uansett halen først i de fleste tilfeller.
Det er nok stress for fisken å oppleve dette en gang, klipp heller litt mer av finnen enn akkurat nok.
Fisken vil muligens miste mye av den naturlige slimhinnen de har når du gjør dette, noe som kan føre til soppangrep.
Jeg tar det for gitt at dette er noe man gjør bare hvis man ser det nødvendig.