Hvitprikk

Har nettop oppdaget hvitprikk på fiskene i Akvariumet mitt. Har nå byttet 50% av vannet og skrudd opp varmen til 32 grader for å starte varmekuren. MEn er litt bekymret for fiskene. Har sett i fiskedatabasen på fiskene men lurer på temperaturene som står opgitt der. Er disse temperaturene maxtemp? eller tåler fiskene 32 grader. Noen som har erfaringer med hvitprikk som kan komme med noen gode råd?
Det er vanskelig å si om fiskene tåler den tempen, når du ikke skriver hva slags fisker du har.
Det er vedlig forskjellig fra fisk til fisk hvor høy varme de tåler, så skriv hva slags fisk du har, så skal det bli lettere å svare.
Medisin
Det er jo en relativt vanlig sykdom som det finnes medisier til.

Har du tilgang til medisin vil jeg anbefale deg å medisinere fiskene. Det er mange medisier mot hvitprik som f.eks Esha2000. Vanligvis så går det da noen få dager så er parasittene borte.
Takk for svar Magnus! Jeg har Neon Tetra, Guppy, Molly og ancistrus. Kan man medisinere samtidig som man kjører varmekur?
Det skal aldri medisineres samtidig med varmekur siden det blir dobbel belastning for fiskene. Husk å kjøre utløpet på filteret i overflaten slik at det pisker godt, eventuelt sett inn en ekstra luftpumpe med brusestein, slik at det blir godt med oksygen i vannet under behandlingen.

Har egen erfaring med at guppy, spesielt yngel, tåler varmen dårlig. De andre fiskene kan jeg ikke uttale meg om.
OK har flyttet pumpen opp så den pisker. Har tre hann guppyer men har fem molly yngel der. Har en hvit molly som har lagt seg i en krok på bunnen uten serlig bevegelse er litt bekymret for henne.
Fisken Magnus
Det er mange medisier mot hvitprik som f.eks Esha2000.

Liten korreksjon: det er Esha Exit som er ment mot hvitprikk. Man kan evnt kombinere med 2000, men det er Exit som er hvitprikk medisinen
Tante Astrid
Det skal aldri medisineres samtidig med varmekur siden det blir dobbel belastning for fiskene.

Men kan man skru ned tempen etter noen døgn når ant. parasittene er døde og medisinere forsiktig på normal temp. for å forebygge et nytt utbrudd??
Jeg har hørt at guppyer ikke liker varmekuren, men de andre har jeg hatt selv om behandlet med varmekur opptil flere ganger uten at det plaget dem.

Når prikkene har vært borte i 2 døgn skal tempen skrus ned til 28 grader og det skal slamsuges ig byttes vann. Jeg har aldri hatt tilbakefall etter det, men i sykdomsartikkelen forklares det i detalj hva som skal gjøres dersom man får tilbakefall.

Jeg ville ikke medisinert etter det, dersom fiskene ikke har symptomer. Hvis de derimot får prikker igjen kan du medisiner istedenfor å kjøre ny varmekur.

Husk at både sykdom, høy temp og medisin tærer på fisken, så ikke medisiner uten grunn.
Har hatt temp. stabilt på 32 grader i 2 og et halvt døgn nå men det er fortsatt masse hvitprikk om ikke mere på tetraene. Hvor lang tid pleier det å ta før prikkene begynner å forsvinne? Jeg byttet 50% av vannet og slamsugde før jeg satt opp tempen. Bør jeg ta flere vannbytter og slamsuging mens varmekuren pågår? Blir glad for noen kloke svar
Er du helt sikker på at tempen er 32 grader? Noen termometer er ikke helt nøyaktige, og er det en grad eller to lavere enn du tror, så skyter sykdommen fart istedet for å bli tatt kverken på.

Prøv å kontrollmåle tempen og se om den er høy nok. Husk på å lufte vannet ekstra godt, siden så varmt vann har mindre oksygen enn kaldere vann
Er du helt sikker på at tempen er over 32 grader? Det er veldig viktig så mål gjerne med flere termometer for å være helt sikker. Det er heller ikke så smart med vannbytter av samme grunn. Det er da lett for at tempen synker for mye.
har prøvd to termometer men de er helt like og kjøpt samtidig til 35kr pr stykk. Kan vere de begge viser litt for lavt. De viser mellom 32 og 33 grader.
Hvite prikker
Hei. Har selv hatt fisker ( black molly + flere mollyarter) som har hatt hvite prikker. Det er en form for bakterieinnfeksjon/soppinnfeksjon. Du får kjøpt medisin hos akvarieforhandler. Mine er blitt kvitt det nå, så lykke til. Hilsen Tove
Tove Aune Hauge
Hei. Har selv hatt fisker ( black molly + flere mollyarter) som har hatt hvite prikker. Det er en form for bakterieinnfeksjon/soppinnfeksjon. Du får kjøpt medisin hos akvarieforhandler.

Da var det isåfall ikke hvitprikk. Det er en parasitt og ikke bakterie/sopp infeksjon.

Bare nevner det, med tanke på hvilken medisin som evnt skal benyttes
Tove Aune Hauge
Hei. Har selv hatt fisker ( black molly + flere mollyarter) som har hatt hvite prikker. Det er en form for bakterieinnfeksjon/soppinnfeksjon. Du får kjøpt medisin hos akvarieforhandler. Mine er blitt kvitt det nå, så lykke til. Hilsen Tove

Mollyene er egentlig ikke serlig utsatt de har noen få prikker på halen. Men neintetraene er mest utsatt de har prikker over hele seg. Er helt sikker på at dette må være hvitprikk. Håper det går over snart. Men er det noen som vet hvor mange dager det pleier å ta før man kan se at prikkene begynner å forsvinne.
Synes å huske det tok en stund. Har dessverre ikke anledning akkurat nå til å se igjennom tråden som jeg startet da jeg strevde med hvitprikk og varmekur, men om du orker så kan du jo kikke litt i den. Det står antagelig noe om det der.
Hvitprikk
Huff,ja,det er vanskelig å vite om hva som feiler fiskene. Er ikke sikker på om mollyene mine hadde hvitprikker, men det så ut som det. De var som et slags hvitt,rundt belegg,også rundt øynene, så da ga jeg medisin,etter doseringsanmodning. Det forsvant ca.innen en uke.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap