Identifisering av sykdom på tiger shovelnose catfish

hei,

jeg har 3 store tiger shovelnose catfish i mitt 620 liters akvarie, sammen med oscar og gibbiceps.

2 av disse har jeg skaffet meg nylig, for ca 1 uke siden. den ene fikk en del sår og skrammer siden den var stor og vanskelig å håndtere, det tok et par dager for han kom seg, men han ble piggere og sårene så ut til å gro veldig bra, han var pigg og svømte rundt og spiste masse mat...
den siste har vi hatt fra før, og skal sies har vært i toppform hele tiden, ingen skader eller noe.

vi har nettop vært borte i 5 dager på ferie til alicante, før vi dro tok vi et stort vannbytte og hadde oppi ørlite salt for å forhindre mugg i sårene som var igjen, (det var nemlig noe som kunne se ut som muggsporer i sårene) hadde oppi ca et kjøkkenglass. han som eide spadenesene før meg har brukt salt i slike tilfeller flere ganger, så det skal de tåle.

kom hjem fra ferie i går kveld, alt så bra ut, alle spadenesene var fine og friske, de svømte rundt og oppførte seg helt som normalt, sårene hadde grodd enda mer siden vi hadde dratt, og alt så ut til å gå riktige veien.

skal sies at jeg ikke så veldig godt på de i morges da de ikke hadde stått opp enda, men da jeg kom fra jobb i dag var de to minste døde (den lille jeg hadde fra før og en av de nye) det hadde skjedd ganske nylig, de fløt, men hadde ikke rokket å bli helt stive enda.

den største lever fortsatt, men er veeldig slapp og mange tegn på at den kan vandre samme skjebne, visste ikke hva jeg skulle gjøre, så har tatt et vannbytte nå, og håper på gode råd fre dere der ute.

alle (inkl den som fortsatt lever) har hvite øyne, ser ut som huden på "leppene" har detti av, og følehornene har blitt "skrella" ikke tegn på mugg heller. den som lever har også noe som ser ut som en blemme på siden under øyet omtrent, legger ved noen bilder som beskriver symptomene.
Har du målt vannverdiene?

Du kan ellers se her og her på bilder av syke fisk og se om du finner noe som ligner.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap