Sykdom på scalarer

Jeg har sannsynligvis sykdom på mine scalarer
Finnene er nesten spist opp og det som ligger på kroppen bak med halen ligner på sopp
Jeg lurer på hvilken sykdom og hvordan behandle dette?

Med stor takk fra Ivar
Har du lest i sykdomsartikkelen? Du kan også kikke på bildene her og her og se om du finner noe som ligner.
Fisk dør
I dag var det 2 stk som var død!
Fikk råd av Håkon hos Aquazoo1 om å prøve eSHa 2000 håper det hjelper på de gjenlevende.
ellers vil jeg gi en stor takk til Håkon for alle gode tips og råd i forbindelse med mitt akvariehold.

Med vennlig hilsen
Ivar Pettersen
Bildet får meg til å tenke på vannkvalitet..

Synes ikke finnen ser spesielt dårlig ut. Ville nok selv vært mere opptatt av at fisken henger i overflaten. Fiskene ser forøvrig til å være i bra kondisjon.

Ville nok som Haakon anbefale Esha 2000, men med et kraftig vannbytteregime i tillegg.

Er det et soppangrep på siden av fisken som du har lagt inn bilde av?
Svar!!
Det er sannsynligvis sopp, fisken på bildet er finnene fine på, men jeg har 3 andre som mangler den store ryggfinnen.

Mvh Ivar Pettersen
Ser du er fra Bergen du også, Ivar
Jeg kjøpte 3 skalarer fra en butikk, men alle 3 døde av finneråte. Umiddelbart etter jeg fikk dem. Om jeg hadde vært dreven akvarist, så hadde jeg forstått at de var syke allerede før jeg fikk dem.

Håkon fra Aquazoo1 ga meg veldig gode råd, og er veldig serviceinnstilt Men det var for sent for scalarene våre. Og bare så det er sagt, mine scalarer ble IKKE kjøpt hos ham.
Det skal være et ekstremt tilfelle av finneråte for at fisken stryker med av det. Jeg tillater meg å være skeptisk til konklusjonen.

Sopp skal også være ganske fremskredet for at det tar kverken på fisk.

Sykdom er vanskelig å diagnostisere; kan jeg anbefale posten som ligger klistret i sykdomsforumet? Om ikke annet så vil det hjelpe med å sile ut endel muligheter. Ting som hvor lenge karet har vært i drift, vannverdiene og hvor lenge du har hatt fiskene er helt essensielt å vite.

Utover det så er første tips ved sykdom eller mistanke om sykdom i karet - å ta et godt vannbytte.
Takk for tipset, Joakim Vannbytte skal utføres på automatikk heretter.
Det var nok sannsynligvis finneråte jeg hadde, finnene forsvant, ble skikkelig hakkete, tynne og rufsete, den ene fikk problemer med å svømme pga finnene bare ble helt tynne. Ikke noe vakker syn..
Finneråte er uansett ofte et sekundært problem. Det skal mye til for at friske fisk får finneråte. Så jeg tipper at det var noe som feilet dem allerede før finnene begynte å falle av.
Det kan godt hende, vi var nok bare ikke i stand til å se det.. Vårt første møte med syke fisk, og ikke særlig kjekt å se dem slik. Det tok 3 dager fra vi fikk den ene scalaren, til den var død Og den var litt rufsete i halen da vi fikk den, men tenkte ikke på sykdom. Sånn er det å være helt nybegynner... Sukk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap