Mollyhunn-død i dag

Hei. I dag ble jeg lei meg, min mollyhunn(som jeg flyttet fra et akvarie til et annet,fordi hun bla jaget så lenge av en hanne),lå død på bunnen. Hun var svært tynn i forhold til de andre fiskene( to hanner+to platyhunner). Hadde enda en mollyhunn,som fikk unger og døde en stund etter. Har forstått at jeg burde hatt to hunner pr.hann, men nå er det forsent
Jeg flyttet henne,fordi hun heller ikke kom seg til mating,pga.hannen som jaget henne vekk
Hun har egentlig vært litt annerledes,hele tiden,i forhold til de andre fiskene. Lå mye i ro på bunnen,også i det store akvariet,kviknet til noen ganger,men la seg fort på bunnen igjen? Hva var det med henne?

Utseende: lys/sølv med sorte flekker. ( Forrige mollyhunn som døde så likedan ut).
oppførsel: svømte liksom med hode oppover( de andre fiskene svømte vannrett i forhold). Hun brukte liksom hele kroppen når hun svømte? De andre brukte mer halefinnen til å styre med. Var hun syk hele tiden,kanskje?
Eller er denne sorten svakere?
Vanskelig å si hva som er årsaken. Om hun oppførte seg slik fra første dag hos deg synes jeg det høres ut som om hun ikke har vært frisk.
Har erfaring med at når fiskene begynner å ha ukurante svømmestillinger - som du sier svømte mer loddrett enn vannrett - så er det ikke så mye å stille opp. Bare tidsspørsmål før de dør.

Mener at jeg leste i en annen tråd her at du har gått over til å bytte vann hver 3 uke i steden for hver uke. Gjelder det dette akvariet også?
I så fall kan det være vannverdiene som ikke er helt greie. Har du målt Nitrit, Nitrat og Ph?

Mange levendefødere kan dø etter store kull med unger.

Har ikke hatt molly selv, men tror kanskje at det gjelder det samme forholdet for de som guppy/platy. Der bruker jeg å ligge på 3 damer pr mann for å unngå at hannen plager den enkelte for mye. I et akvarium er det jo ikke så store mulighetene for å slippe unna en ivrig frier.

Er disse i samme akvarie som de kinesiske algeeterne? For disse kan være ganske slemme mot andre fisker.

Som du ser endte dette innlegget opp med mange spørsmål. Vanskelig med fasit.
Ja, det er vanskelig å vite. Hun har sikkert vært svak fra dagen vi fikk henne( fikk akvarie med fisker i julegave,så derfor er jeg ganske fersk i dette dyreriket.
Jeg skiftet vann oftere i det lille akvariet, pga.at hun virket så slapp. Hun fikk også medisin igår( hun hadde noe hvitaktig belegg på siden/parasitt?),men var dessverre død.
Ellers, takk for svaret ditt
FiskeTove
Jeg skiftet vann oftere i det lille akvariet, pga.at hun virket så slapp. Hun fikk også medisin igår( hun hadde noe hvitaktig belegg på siden/parasitt?),men var dessverre død.

Om vannverdiene har vært for dårlige over tid i det andre akvariet, har hun blitt for syk/skadet at det ikke har vært mulig å redde henne selv med mye vannbytte en kort periode.

Hvitt belegg kan være sopp. Soppinfeksjon kommer lett i sår. Har du sjekket på sykdomsbasen? Greit å vite for senere syke/skadete fisker.

Du har jo lært noe uansett. Neste gang tar du fisken ut tidligere. Kanskje du da klarer å snu forløpet?

Om du ikke har tester så ta med vannprøve på den lokale butikken(?) og får det testet. Hvis ikke bestiller du deg test sett. De anbefaler dråpetester og ikke strips.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap