Syk molly (hjelp)

Hei, er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hva som feiler fiskene, og hva jeg bør gjøre for å behandle dem?
- Det gjelder 4 mollyer som har hvite prikker/felter på finnene, og grå utstående øyne.
- Har hatt fisker og planter i to uker. Startet opp akvariet ca. en uke før det.
- Har kun en algespiser utenom mollyene, den ser foreløpig OK ut.
- Enkelt ca. 60 l akvarium med internt filter, har ikke sjekket pH, dH etc.
- Mollyene svømmer ganske "vaggende". Hele forkroppen vagger fra side til side.
- Se bilder.

På forhånd takk for all hjelp. Jeg har overhodet ikke peiling på fiskesykdommer.

Hilsen
Svein
Hei.
Er ingen dreven akvarist, men prøv denne linken, kanskje du finner svar.
For meg så det ut som en bakteriell infeksjon, men er ikke sikker.
Du finner også generell medisin for dette i zoo butikken.

http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=2&GalleryId=2
Inaktiv bruker
Ser akvariet ditt er veldig nytt, og det ikke har fått gått seg inn skikkelig før du hadde fisk i?
Det anbefales å la karet stå uten fisk i minimum 4 uker. (med mindre du har fått filtergugge av et annet innkjørt filter?)
Så jeg tenker noe ustabile nitrit og ammoniak verdier. Dette gjør fisk lett syke og de kan dø av det.

Såh! =)
Førstehjelp først, har du byttet vann idag? Hvis ikke så burde det gjøres først.
Og har du vanntester for nitrat, nitrit og ammoniak?

Så at ammoniakk også kan gi grå øyne på linken til fayfay. Har startet opp med "brukt" akvariesand, men nytt filter. Og har kjørt mye luft ned i vannet med filteret, men det har kanskje ikke vært nok. Jeg har dessverre ikke noe måleutstyr, og det er søndag...

Bytter vann nå, vet ikke helt hvor mye jeg bør bytte. Satser på 50%, men det tar litt tid å varme. Jeg har heldigvis et par ekstra varmekolber, varmtvann fra springen er vel ikke så lurt, selv i krisetider?

Har også i litt salt, etter tips i artikkelen om sykdommer.

Inaktiv bruker
Jeg bruker lunkent vann fra springen. Enda ikke hatt noe problemer med det. Men hvis du føler deg sikrere med å temperere vannet så gjør du det.

50% høres bra ut. Så er det bare å bytte rundt 30% dagene fremover. Er det eneste som får verdiene ned igjen uansett, så er vel like greit å være på den sikre siden til du får tak i tester =)
Tilfeldig bekjentskap
© Linn Hattvang
Reklame for plussmedlemskap