Syk pilnebb :-(

Favorittfisken min har blitt syk i natt. Merka i går at han ble jagd av min andre pilnebb. Dette har de ikke gjort før.

Han har:
-blitt blek på hele kroppen, mista mye av mønsteret. Ser nesten ut som en melkehvit hinne på han..
- blitt veldig rød ved gjellene.
- på undersiden har han blitt nesten gjennomsiktig.

bor i 120 liters kar.
Ph - 7
GH - 6
hatt han i 2-3 måneder
bor sammen en pilnebb + platy, molly, eplesnegle, kuli, scalare

også testet nitritt og den var ok.

(alle testene er dråpetest, ikke strips)

andre fisk ser friske og raske ut.

Det eneste som er forandret i akvariet er fra sort til lys ( nesten hvit ) bunnsubstrat.

Noen ide på hva dette kan være, og hva jeg burde gjøre. Har flere kar som jeg kan putte han i for medisinering.
Bump
Nå skjønner jeg ikke hva som skjer.

pilnebben skifter farge hele tiden, og de svømmer etter hverandre hele tiden. Den største stiller seg foran den som skifter farge og strekker seg opp mot overflaten... som for å vise seg fram.

Jeg kan sitte å se på at fargen endrer på pilnebben.. i løpet av 10 min har den kanskje byttet til mørk med mønster, til blek og så tilbake igjen. Det er kun den minste som skifter farge.

Er dette stress eller en form for lek?

De jakter like mye på hverandre.

Til informasjon er dette unge pilnebb som er ca 10-15 cm og som etter at far selv har flyttet skal få egen og større tank grunnet størrelsen de får.

Dette er også helt ny adferd på de. Tidligere har de ligget rolig sammen i samme hule eller på bunnen langs planter osv.

PS. skal få prøve å tatt bilde i morgen av fargeskifte.
Har du flere hanner sammen og at dette er en rangerings-ting.
At det er en som vil bli sjef?
Ja det kan kanskje høres riktig ut. For fra å være samboere har de nå okkupert hver sin side av akvariet.

Ble bare så fasinert av fargeskifte som jeg aldri har sett den gjøre før. På minutter kan den "pumpe" fram den originale fargen igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap