Spørsmål ang dacty mor (praziquantel) kur, avslutting.

Hei.
Jeg har nettopp kjørt en kur med dacty mor medisinen for innvollsorm.

Flere som har brukt denne har sikkert lagt merke til at vannet blir "tåke-aktig" og man får en halv-hvitt/gjennomskinnelig lag med "slim" på alt innvitaret i akvariet.

Jeg lurer på om det er viktig og ta bort denne "hinna" før jeg kjører en kur på en annen fisk i det akvariet?

(Kjører kurer 1 fisk om gangen pga karantene karret er bare 15 liter.)

Har også lagt merke til at filteret fikk en anelse svakere utblåsning etter en dag med kuren. Burde jeg gjøre noe med dette?

(litt info om kuren og framgangen)
Bruker ca 0,75ml Dacty Mor for 15L akvarie vann.
Kjører kuren med luftepumpe for 50L og lintre som blåsestein.
Lar medisinen være i akvariet i litt over 24t uten vannbytte.
Tar to 50% vannbytte etter 24t med ca 2t mellomrom.
Du bør absolutt rense filteret, forsiktig, for å fjerne hinna. Dette er en av ulempene med Dactymor. Hvis du ikke fjerner den risikerer du at filteret er potte tett iløpet av kort tid. Been there, done that
Skjønner, takk for svar.

Men hva med resten av innvitaret? Bør alt tas ut og skylles?
Tviler på at det er nødvendig. Men du kan jo filtrere over kull, for å bli kvitt de siste medisinrestene
Stod det ikke i bruksanvisningen at man skulle avslutte kuren tvert dersom vannet ble tåkete, og ta et digert vannbytte på 80% eller noe?

Synes å huske det stod det, men det kan ha vært en annen medisin med praziquantel som virkestoff. Jeg har liggende et par ulike slike.
mona o
Stod det ikke i bruksanvisningen at man skulle avslutte kuren tvert dersom vannet ble tåkete, og ta et digert vannbytte på 80% eller noe? Synes å huske det stod det, men det kan ha vært en annen medisin med praziquantel som virkestoff. Jeg har liggende et par ulike slike.

Det står ikke akkurat det nei, men det står at vist man legger merke til at det er "syrebrist" (på svensk) eller "iltmangel" (på dansk) så skal man umiddelbart skifte vann.
Sånn som jeg tolker "syrebrist" (Jeg er ingen kløpper på svensk) betyr det at vist pH'n faller dramatisk så skal man avslutte kuren. Men det står ingenting om hvitt belegg på verken Engelsk, Svensk eller Dansk. Desverre er det ikke Norsk bruksanvisning.
Syrebrist og iltmangel betyr oksygenmangel.
Tante Astrid
Syrebrist og iltmangel betyr oksygenmangel.

Aha, takk. hehe! Men det har det ikke vært tegn til, masse bevegelse i overflaten og det bobler fra både filteret og brusesteinen. pH'n er det foresten heller ingen problemer med.
Det står at man skal bytte vann ved tegn på overdosering, ja. Men når det er sagt, så står det mye rart i bruksanvisningen til Dactymor. Den sikreste måten på å mislyktes med kuren, er antagelig å følge bruksanvisningen Hovedproblemet er hvis fiskene får akutt mangel på oksygen. Men det høres ikke ut som problemet i dette tilfellet, all den tid det er satt inn brusestein. Den gangen jeg overdoserte var det oksygenmangel som var problemet. Men dette løste seg ved en brusestein. At filteret går tett er jo enkelt å løse. Tviler på at fiskene tar kvelden ved overdosering av selve virkestoffet. I likhet med Flubendazole. Overdosering er faktisk anbefalt i endel tilfeller
tender
Det står at man skal bytte vann ved tegn på overdosering, ja. Men når det er sagt, så står det mye rart i bruksanvisningen til Dactymor :) Hovedproblemet er hvis fiskene får akutt mangel på oksygen. Men det høres ikke ut som problemet i dette tilfellet, all den tid det er satt inn brusestein. Den gangen jeg overdoserte var det oksygenmangel som var problemet. Men dette løste seg ved en brusestein. At filteret går tett er jo enkelt å løse. Tviler på at fiskene tar kvelden ved overdosering av selve virkestoffet. I likhet med Flubendazole. Overdosering er faktisk anbefalt i endel tilfeller :)

Tror jeg kanskje må bekrefte at det Ikke er noen fiske død det er snakk om, snarere heller rådføring ang hva man gjøre når kuren er over.

Sajica-cikliden som nettopp har fått kuren ser ut til og ha det helt fint tilbake i 325Liter'n.
Skjønner det. Og svaret har du vel fått? Rens filteret, og bytt litt vann
tender
Skjønner det. Og svaret har du vel fått? Rens filteret, og bytt litt vann :)

Hehe! Godt sagt. Close but no sigar tho.. Hva skal jeg gjøre med belegget i resten av akvariet? la det være og kjøre ny kur, eller skylle det å?
Belegget går bort etterhvert. Som sagt; bytt vann. I tillegg kan du bruke kull for å bli kvitt restene av medisinen. Med mindre du skal fortsette med samme medisin. Da hadde jeg droppet kull
Ah, tusen takk. Renser filteret, bytter vann og kjører ny kur idag.
Bingo! Da får jeg kanskje sigar, også.....
*gir sigar til tender* It's on me.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap