Hvit prikk
hei, jeg har fått hvitprikk på den ene svarte molly`n min og startet behandling med sera costapur f. I dag skal jeg begynne med behandlig dag 3. Men leste litt om denne medisinen på forumet i dag(burde gjort det før jeg kjøpte medisin) og fant ut at den ikke var å anbefale, da den ikke er bra for bakteriekulturen i filteret og heller ikke bra for botia. Da er mitt spørsmål; skal jeg avslutte behandligen med denne medisinen og heller begynne med esha eller bør jeg fullføre det jeg har begynt med. Til info. så har jeg prøvd varmekuren, men dessverre til ingen nytte. Kanskje pga. at temp. bare kan økes til 30 grader på min termostat.
Postet 05.04.09 kl 11:14
Postet 05.04.09 kl 11:29
Postet 05.04.09 kl 11:36
Jeg står i akkurat samme situasjon! Er på 3. dagen på kuren og har kjøpt sera costapur. Hva kan skje med botiane mine? Jeg har ikke brukt halv dose og har akkurat puttet en dose til i akvariet. Har vannet opp i 31 grader, er dette nok? Veit ikke om jeg tør fortsette på varme kuren, da den ene sverddrager hunnen min ligger og peser på bunnen, er redd hun har noe annet enn prikksyke.
Postet 05.04.09 kl 11:40
Postet 05.04.09 kl 11:45
Jeg kjenner ikke medisinen, og vet for lite om botia.
Men, en kommentar til Tuva (og Charlee også ser det ut til):
Skru ned temperaturen med en gang!
Før det første: Varmekuren bør aldri kombineres med medisinering. Enten kjører du varmekur, eller så medisinerer du - aldri begge deler samtidig. Det er for mye påkjenninger på fisk som allerede er svekket.
En annen ting er at ved varmekuren MÅ tempen være minst 32 grader. Ikke 31 eller 30. Ved 30-31 grader skyter sykdommen fart, og ting blir værre. Det er først når tempen garantert er over 32 grader at parasitten dør og sykdommen stoppes.
I tillegg, ved varmekur må en sørge for økt oksygeninnhold i vannet. Varmt vann holder dårligere på oksygen enn kjøligere vann, slik at når varmekuren startes må det enten settes inn en luftestein, eller så må utblåsen på filteret justeres slik at den virkelig plasker i overflaten. Ellers risikerer man at fisken sliter med lite oksygen i tillegg til sykdommen.
Dersom det medisineres, skal temperaturen holdes på et normalt nivå, ettersom jo høyere temperatur, jo raskere sykdomsutvikling. Som sagt - det er kun når tempen faktisk er over 32 grader at sykdommen stoppes. Alt under det - og sykdommen forsterkes.
Men, en kommentar til Tuva (og Charlee også ser det ut til):
Skru ned temperaturen med en gang!
Før det første: Varmekuren bør aldri kombineres med medisinering. Enten kjører du varmekur, eller så medisinerer du - aldri begge deler samtidig. Det er for mye påkjenninger på fisk som allerede er svekket.
En annen ting er at ved varmekuren MÅ tempen være minst 32 grader. Ikke 31 eller 30. Ved 30-31 grader skyter sykdommen fart, og ting blir værre. Det er først når tempen garantert er over 32 grader at parasitten dør og sykdommen stoppes.
I tillegg, ved varmekur må en sørge for økt oksygeninnhold i vannet. Varmt vann holder dårligere på oksygen enn kjøligere vann, slik at når varmekuren startes må det enten settes inn en luftestein, eller så må utblåsen på filteret justeres slik at den virkelig plasker i overflaten. Ellers risikerer man at fisken sliter med lite oksygen i tillegg til sykdommen.
Dersom det medisineres, skal temperaturen holdes på et normalt nivå, ettersom jo høyere temperatur, jo raskere sykdomsutvikling. Som sagt - det er kun når tempen faktisk er over 32 grader at sykdommen stoppes. Alt under det - og sykdommen forsterkes.
Postet 05.04.09 kl 11:46
Endret: 05.04.09 kl 11:47
Postet 05.04.09 kl 11:52
Postet 05.04.09 kl 11:56
Det kan jo hende at det er noe med denne medisinen som gjør at tempen må opp litt, men.. like fullt er det fakta at sykdommen eksalerer jo høyere temperatur det er. Men over 32 grader, da dør parasittene.
Se blant annet Astrids innlegg #8 i denne tråden, og Monas innlegg #4 i denne tråden.
Se blant annet Astrids innlegg #8 i denne tråden, og Monas innlegg #4 i denne tråden.
Postet 05.04.09 kl 12:10
Det er vanlig å skru opp tempen til 28 grader når man medisinerer, siden dette gjør at livssyklusen til parasitten går raskere og man har derfor bedre sjanse til å drepe den i det stadiet der den er sårbar for medisin.
Hvis tempen er 20 grader kan livssyklusen ta et par uker, og man kan derfor tro at den er borte, avslutter medisinering, bare for å oppleve at den 'kommer tilbake' et par uker senere. I virkeligheten vil den ikke ha kommet tilbake, men vært der hele tiden, men ikke i et stadie der den er synlig på fisken.
Hvis tempen er 20 grader kan livssyklusen ta et par uker, og man kan derfor tro at den er borte, avslutter medisinering, bare for å oppleve at den 'kommer tilbake' et par uker senere. I virkeligheten vil den ikke ha kommet tilbake, men vært der hele tiden, men ikke i et stadie der den er synlig på fisken.
Postet 05.04.09 kl 12:25
Postet 06.04.09 kl 00:17
Costapur er ufarlig for Botia. Full dose kan benyttes. Problemet er mer at Costapur er en ganske elendig medisin mot hvitprikk. Den fungerer i noen tilfeller, men ofte går det dårlig.
Ang temp: det er korrekt at man kan høyne tempen noe for å bekjempe parasitten. Men da bør man slamsuge GRUNDIG. Parasitten formerer seg raskere i varmt vann og i stadie 1 ligger de i substratet.
Ang temp: det er korrekt at man kan høyne tempen noe for å bekjempe parasitten. Men da bør man slamsuge GRUNDIG. Parasitten formerer seg raskere i varmt vann og i stadie 1 ligger de i substratet.
Postet 06.04.09 kl 00:33