Konglesjuke? (bukvannssott)

Hei, min platyhunn har begynt å se ut som en kongle - ALLE skjella på kroppen fra hode til hale står rett ut(!)

Nå ser den mest ut som en oppblåst pinnsvinsfisk eller en grankongle.

Den er den eneste som er slik i et kar med 10 andre platyer. Den ser ellers frisk ut - er normal aktiv, med normalt utspente finner og matlysten. Men på den tredje dagen har 2-3 skjell bak hodet begynt å falle av.

Er dette en sykdom eller noe annet, hvis sykdom er den smittsom? Det har ikke vært nyinnkjøp av fisk eller planter på mer enn1 måned
Dette høres ut som bukvannssott. I et tidlig stadie kan medisinering hjelpe, men når det har kommet så langt at fisken ser ut som en kongle, da er det ikke håp lengre dessverre

Fisken lider, og bør avlives humant.
Bukvannsott (( jeg må lese om den, skal se om ektozon hjelper
Du kan lese om det her.

Ektozon er mer eller mindre vanlig salt, og jeg tror ikke det vil hjelpe, spesielt ikke når sykdommen har kommet så langt. Det er vel esha 2000 som kan hjelpe på et tidlig stadium.
Har opplevd det samme Prøvde ektozon,vannbytte ofte).
Greier du å avslutte lidelsene hennes,så gjør det.
Jeg greidde det ikke, og kom istedet hjem fra jobb til en død fisk med en algespiser som åt på den. Slett ikke noe morsomt syn
Når en fisk har fått så langt fremskreden bukvannssott, eller dropsy som det litt enklere kalles på engelsk, så er det dessverre ikke håp om noen redning. De er da langt forbi det stadiet, ettersom innvollene allerede har kollapset av væsketrykket inni fisken.

Det er væskeansamling innvendig som gjør at fisken eser ut, og årsaken er at fisken har mistet sin evne til å drive omvendt osmoseregulering. Det vil si at den rett og slett ikke får kvittet seg med væske. Trykket klemmer innvollene flate, og når det er skjedd, er de ødelagte for godt. Derfor er det ikke håp om redning når fisken allerede har kommet så langt i prosessen at buken har est ut og skjellene reiser seg.

Årsakene til dropsy er kanskje flere, det er lite forskning på det. Men en av årsakene jeg har lest, er at fiskens nyrer av en eller flere årsaker plutselig slutter å fungere - og dermed kan den ikke drive osmoseregulering. Og kanskje er årsaken til at nettopp nyrene sluttet å fungere en indre bakteriell infeksjon?
Får man tak i det tidlig, kan det iallefall i teorien være mulig å kurere, om man følger den tankegangen. Men dessverre, de fleste av oss ser ikke de typiske symptomene på dropsy før det er for sent
Selv om fisken som oftest ikke kan reddes, har jeg nylig lest en liten mirakelhistorie inne på bettaforumet...

Det var en fyr som hadde en kampfisk, og det var favoritten hans, så da den este ut og fyltes med væske, tok han en nål og stakk den i buken på fisken og dro ut væsken. Dette fortsatte han med med et par dagers mellomrom til fisken sluttet å ese ut.

Fisken var litt tufs etterpå, men den overlevde

Vet ikke hvilke andre medisiner han behandlet med, og er ikke sikker på om det var dropsy, men var hvertfall en ganske utrolig historie
Jeg leste nylig en likedan historie om en gullfisk, men den ble tatt med til veterinær og bedøvet med nellikolje før de stakk nåla i den....
Og det er jo litt viktig å vite hvor man skal stikke da, så man ikke punkterer hjerte eller nyrer på fisken istedet.
Jepp, jeg tror fyren i bettaforumet var hos dyrlegen først og ble vist hvordan det skulle gjøres, og da fisken begynte å ese ut igjen gjorde han det selv...

Anbefaler seff ikke at man begynner med dette hjemme..
Inaktiv bruker
mona o
Jeg leste nylig en likedan [URLBLOCK1], men den ble tatt med til veterinær og bedøvet med nellikolje før de stakk nåla i den.... ;) Og det er jo litt viktig å vite hvor man skal stikke da, så man ikke punkterer hjerte eller nyrer på fisken istedet.

Fin historie, men ikke akkurat verdens vakreste fisk, det må jeg si =p
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap