Unaturlig oppførsel

har et 350 l akvarie som har vært i drift i 4 mnd.
i løpet av den tiden hadde eg prikkesyken som eg klarte å bli kvitt uten å miste så alt for mye fisk. (mistet alle pimelodus pictus, antar at medsinen funket dårlig på den)
prikkesyken forsvant og alt såg flott ut igjen i akvarie
men i påsken var eg borte i 3 dager og vannet var blitt grønt når eg kom tilbake. var en knekk på pumpeslange som gjorde at det var vært kjempe dårlig sirkulasjon i vannet, dempet belysningen og kjøpte noen siamesiske algespisere. ble kvitt dette etter 3 dager. byttet så en del vann. 2 dager etterpå var 2 stk flying fox død og en del fisker svømmer mye i overflaten.
flying fox var 2 år gamle.
fiskene som svømmer i overflaten er de siamesiske algespiserene, scalarene, gjøkmallene, tiger barbe og den siste gjenlevende flying fox.

har sjekket vannverdien og de ser ganske bra ut. ser ikke noen tegn til prikkesyke eller andre sykdommer, så lurer litt på hva som kan være galt. såg mye den samme oppførselen når eg hadde prikkesyken.
Gulping i overflaten skyldes som oftest oksygenmangel eller nitritt i vannet. Oksygenmangel løses enkelt ved å sette filteret slik at det rører litt i overflaten. Plasking er ikke nødvendig, bare litt bevegelse.

Nitritt er det kun vannbytter som hjelper mot, og hvis det har vært dårlig sirkulasjon i filteret i flere dager kan det hende at en del av bakteriene har dødd.
tusen takk, bedre oppførsel i dag faktisk. vært litt lite vann i natt, så filtere har faktisk dradd luft ned i karet. har sjekket for nitrit. det er ikke noe som eg kan finne der.
Tilfeldig bekjentskap
© Johan Blixhavn Mæland
Reklame for plussmedlemskap