Hvitprikk - temperaturbehandling

Hjeeeeeeeeeelp!!! Jeg har fått hvitprikk... Kan jeg kjøre temperaturbehandling / varmebehandling nå jeg har disse fiskene i karet:

1 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
3 stk Siamesisk algeeter Crossocheilus siamensis
4 stk Otto Otocinclus vittatus
13 stk Kardinaltetra Paracheirodon axelrodi
9 stk Endlers levendeføder Poecilia wingei

Den ene kardinalen har blitt angrepet på kroppen og i øynene; skal denne avlives?

Hjelp ønskes fortere enn svint...
jeg har også fått hvitprikkhelvete på 50 av mine...kardinalene mine bader i 31grader nå på vei oppover for skal vel ha over 32grader ett par dager ettersom jeg har skjønt.. ancistrus går det også der å det går fint... sae otto og guppy tåler det greit er jeg ganske sikker på hvis du ser i fiskebasen !temeraturen er jo rundt det som kardinal "vanligvis" skal ha også så .. jeg ville vel ikke drept den... er det bare den ene som er syk eller? men begynn med å kjøre opp temperaturen hvis du er sikker på at det er hvite prikker

foresten..pleier folk å ha lyset på under behandling med temp? lysstoffrørene bidrar også med en del varme da..tenker på at tempen må holde seg høy om natta når romtempen bla. synker...
Du vil bare forvirre fiskene og de blir stresset av å ha lyset på hele døgnet, så det må du slå av om natten. Varmekolben skal greie å holde temperaturen på 32°C uten å måtte ha hjelp av lysrørene, hvis ikke, må du kjøpe ny varmekolbe.
Det er absolutt anbefalt å både dobbeltsjekke og trippelsjekke temperaturen med både en og to ekstra termometere! Forbløffende mange akvarietermometere viser feil antall grader, og dersom feilen vises i form av at det viser mer enn det virkelig er, da funker ikke varmekuren for da tror man jo bare tempen er 32°C mens den kanskje bare er 31 eller 30!

Jeg understreker hvor viktig det er at temperaturen er 32°C under varmekuren, og IKKE 31½°C ! Skal hvitprikkparasitten dø, så MÅ det være nøyaktig 32°C.
Det må være satt ekstra lufting av vannet under varmekuren, for så varmt vann har dårlig oksygen opptak. En brusestein koblet til en luftpumpe f.eks, og filteret i akvariet må settes slik at utblåset er akkurat i overflaten slik at det plasker skikkelig i vannspeilet. Det er ved bevegelse (mest mulig) i vannspeilet at gassutvekslingen i vann skjer; CO² ut, og oksygen inn.

Alle som skal prøve seg på varmekuren bør lese denne artikkelen først, slik at man vet hva man driver med....!

Det er ikke alle fisk som setter pris på så høy varme, noen stryker med. Man bør derfor alltid sjekke med andre akvarister, f.eks. ved å skrive et innlegg her på AF og spørre, om de fiskene man har tåler det (så lister man selvfølgelig opp alle man har).
Etter min erfaring (jeg har alltid brukt varmekur ved hvitprikk) så tåler ikke guppy så høy varme særlig godt. Det har alltid vært noen guppy som har strøket med underveis her iallefall, og man ser tydelig at de føler seg dårlige i varmt vann.
det er det som er litt vrient da... erfaringene er mange...noen sier det går greit andre sier det ikke går bra..kan det ha sammenheng med helsa til fisken i utgangspunket kanskje? mulig jeg må ha en ekstra varmekolbe da for tempen synker jo litt når lyset slukker for kvelden.. er ikke snakk om veldig mye men har jeg 32om dagen holder ikke det nøyaktig over natta liksom.. men da kan sikkert du mona o svare på om varmebehandlinga funker for fiskene til trådstarter da.. eller om hu kanskje burde kjøre med esha exit i stedet? jeg prøver hvertfall varmebehandlig for har bare kardinalstimen min og 4ancistruser nå.. pumpa lager bølger så ser at det er luftbobler i vannet nå skal jeg i butikken å snakke med han jeg kjøpte dem hos for hadde 75..nå er det kanskje 60... og noen av dem er tynne/skralle så tror jeg må kjøpe noe annet enn flakforet til tetra! fikk beskjed om tetra rubin granulat.
Mona du sier "Jeg understreker hvor viktig det er at temperaturen er 32°C under varmekuren, og IKKE 31½°C ! Skal hvitprikkparasitten dø, så MÅ det være nøyaktig 32°C."

Kan det være over 32 grader? Eller må det være akkurat 32?

Takker for at dere engasjerer dere, det er suverent for en ganske fersk akvarist )
Plussmedlem
Det kan være over, men jo høyere temperatur jo mere vil fiskene slite i varmen.
Det står vel også at det kan være over 32 graderC i sykdomsartikkelen på AF.
Ja, det står jo det i artikkelen, men jeg tenkte kanskje hvis det var vanskelig å holde den helt stabil på 32 så var det bedre la den ligge på 32 og litt over enn kanskje akkurat 32 slik at den muligens faller når armaturen slås av.

Whæææ, jeg er ganske spent på hvordan dette har gått når jeg våkner opp i morgen.

Men hvordan kan jeg se - som det står i artikkelen om sykdom - at parasittene er borte? Jeg ser ingen prikker nå, for den som var full av prikker "takket for seg" i går. Holder det med 48 timer da, eller?

Må bare si at jeg beundrer dere som holder ut med ferskinger som meg som sikkert stiller de samme spørsmålene om og om igjen... TUSEN millioner takk, kan ikke få fullrost dere nok!!!
det er mange som har peiling her så får stort sett svar ja kikker du litt i de andre trådene rundt omkring ser du fort hvem som har gode svar for det er gjengangere mange tråder.... men den h****** hvitprikk dritten... kardinalen min dauer som fluer her..hadde 75 og nå er det vel igjen 50snart..på ei snau uke... alle har prikker, de minste blir tynne å avmagra å dauer... en ting er sikkert og det er at når jeg får bukt med parasitten samme hvor mange som dauer skal jeg ikke ha så mye som en eneste ny kardinaltetra inn enn de som overlever...har ikke hatt sykdom i karet og de der gikk ett døgn etter at jeg fikk dem så begynte elendigheta... er småfiskene mer mottakelig for sykdom kanskje? ikke veit jeg med drømmen om en stor stim kardinaler sammen med en flokk discus etterhvert er midlertidig lagt på is:/ tar ikke sjansen hvis de er så lite motstandsdyktige mot sykdom å parasitter! lykke til med behandlinga da..nå føler jeg at jeg har fått blåst fra meg litt her jeg sitter, og der slukket lyset seg så da får vi se hvor mange som sitter i filter-innsuget i morra;(
Æsj, ja det er skikkelig noe dritt med den hvitprikk-greia..... Er vel helt enig med deg at det er ikke en eneste kardina som får entre mine kar når disse er borte - NO WAY!!!!! Men jeg har hatt kardinal lenge og det er først nå det har skjedd, og jeg har rota mye oppi der, men lell - il ikke ha sånne fisker som er så mottagelige, nei takk!!

Ønsker deg masse lykke til, får håpe at innsuget ikke er fullstendig tett i morgen da ;0)
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap