Syk platy?

Jeg blir helt redd for stakkar fisken min!
Jeg satte inn 2 nye hunplaty i akvariet i dag.
Den blå platyen min som vi trodde var en han, men vi fant ut var en hun, men som jeg nå ikke er sikker på, driverå "løfter buken" opp mot hunnen min...
Jeg syntes å se noe rødt under buken men jeg vet ikke om dette er normalt... Hun virker så stille. Jeg er redd hun kommer til å dø!
Men altsa, så den nye "nipper" av buken hennes! Aaagh! hva gjør jeg?! Skiller den ut?
Trenger svar FORT!

[EDIT]

Det har ikke gått mange minuttene siden jeg skrev først, men det skrev jeg i all hast så legger til litt informasjon..
Han er rød I buken. Det ser ut som det kommer noe "avfall" ut av han/henne som vanlig (sier han, men tror det er en hun, bare vane at jeg sier han til alt -.-)
men hun ser skikkelig trist ut Ryggfinna henger jo ned, den står ikke opp som andres.. Jeg var redd for at den var spist opp av en annen fisk, men når jeg kom nærmere så den meg og ble glad så ryggfinnen hoppet opp igjen. Så den er der, men den henger deppa ned... Han ser skikkelig trist ut Han ser litt rødlig ut i ansiktet... Vet ikke om dette er normalt for fisken selv eller om det har noe med det røde på buken å gjøre.
Putta den i et fødekar for var redd den andre kom til å spise opp invollene hennes... Den ser så trist ut, svømmer ikke nesten :C (gjorde den ikke før jeg putta den inn der heller)
Åhh, jeg blir så lei meeeeg... Vil ikke miste fisken min!
Hvordan er vannverdiene dine, da? Har du målt ammoniakk og nitritt?
Uansett kan du jo ta et vannbytte slik at fiskene får best muglig forhold hvis du ikke har gjort det.

Sverddrageren min ble rød på gjellene og ene siden da jeg hadde ammoniakkforgiftning i karet. Vannbytte hjalp og den lever ennå, men jeg var rask og byttet 20 prosent vann morgen og kveld til testen viste 0.

Kan hun være gravid? Er hun tykk? Har også sett sverddragerhannen min "dytte" på buken til hunnen før hun skal føde. Vet ikke hvorfor det skjer, men han gjør det ikke ellers.

Du skriver at den løfter buken sin opp mot hunnen din og for meg så høres det ut som den prøver å pare seg med henne. Hannene har ...hva heter det gonopodium eller noe sånt som de fører inn i hunnens kjønnsorgan. Da løfter de buken opp mot hunnenes buk for å føre denne inn i hunnen og parer seg da med henne. Kan det være årsaken?
Men det er jo to hunnfisker... Jeg er 100% sikker på det.
Hvorfor skulle to hunnfisker parre seg?
Hun er ikke gravid. Hun har ingen kul på magen.
De to nye røde er mye større og sansynligvis mye eldre enn de andre, så jeg tenkte det kanskje er sånn "kom deg vekk småtråkk" oppførsel...
Har ikke lyst til å ha de røde fiskene i dette karet, jeg liker dem ikke
Kanskje jeg bare skulle levere dem tilbake...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap