Syke malawi. har medisinert, men de blir ikke friske

Har et 240 liters kar med voksne malawi og 3-4 cm yngel malawi, totalt 23 stk.Vannverdier er helt fint, har vannbytte 2-3 ganger per uke. En etter en har nå blitt syke på en eller annen måte. Har lest om sykdom her på forumet, men finner ikke ut hva det kan være. Nå er halvparten av fiskene syke, de vil ikke spise, spytter ut maten. Noen begynner å bli ganske tynne. De oppholder seg mest på bunnen, enten ligger de stille der eller svømmer svært sakte. De hikker liksom av og til. De kan også plutselig svømme litt rundt. Første tilfelle startet for 5-6 dager siden. Har medisinert med eHsa 2000 iflg. pakningen, og byttet halvparten av vannet etter det. De er ikke oppblåst eller har antydning til bukvannsott.

Vi har også enda ett kar med malawi, rett ved siden av det syke karet. Alle disse har det helt topp og er ikke syke. Det eneste jeg tenker på som kan ha gjort malawiene syke er en vallesineria plante som vi hadde oppi det karet hvor vi har nå har sykdom, men det har stått i karet siden februar i år. Disse plantene har blitt veldig blasse og hvite, samtidig som sykdommen oppstod i karet. Plantene ble fjernet/kastet før vi startet med medisinering.

En fisk er død til nå, tror den ble mobbet fordi den var svak. Så den selv ble plaget kvelden før vi fant den død. Selv om halvparten er syke så blir ikke de mobbet av de friske i samme kar.

Noen som kan hjelpe?
Syk malawi
Jeg vet ikke hva som feiler dine, men bukvannsott hos malawi (Malawi bloat)
kan opptre på forskjellige måter. Fisken trenger ikke å bli oppblåst eller få utstående skjell. Ofte så bare skrumper den inn over tid og dør, og det er gjerne bare en eller noen få i karet som får dette.
De som får det er gjerne fisk som er stresset, underkuet, feilernert, går i "feil" vann, eller hunner som tygger ofte, ++.
De får nedsatt immunforsvar og blir mottakelig for nematoder eller andre parasitter som svekker dem.
Malawi er ganske lite plaget av sykdommer og lignende, men akkurat dette er visst ganske vanlig.
Finner du ut hva som er årsaken til problemet, og ordner opp i det, så kan fisken komme seg igjen.
Sjekk GH, PH, NO3 osv.
Er noen av de syke underkuet e.l.?
Får de rett type fòr?
Kan det være parasitter? Esha Hexamita (eller annen medisin med Metronidazole) kan prøves mot nematoder.

Kan hende ingenting av det jeg har skrevet her passer for dine fisk, men sender med en link ang. bukvattersot.
Lykke til
Ingen av de syke er underkuet. Hunnen som nettopp tygget og ble sluppet ut i karet før sykdommen ble oppdaget har ikke spist idag, men har spist alle de første 6 dagene etter at hun slapp yngelene. Så nå virker det som at hun også er smittet. Det KAN være stress som har utløst dette. Adopterte en stor golden-hann rett i forkant av sykdommen, som ble sluppet i dette karet. Denne fisken ble ikke godt mottatt og ble fjernet etter knappe 5 minutter i karet. Da måtte vi rote og rydde karet for stein for å klare fange denne. Men igjen, det er ikke første gang vi fjerner stein i karet for å fange en fisk. Mulig at det var tilfeldig at fiskene opplevde det mer stressfullt denne gang. Ikke vet jeg. Har nå satt de fiskene som fremdeles spiser og ser friske ut i et eget kar, dog ikke så stort, ca 70 liter, for å unngå mer smitte. De syke er i sykdomskaret. Mulig jeg skulle gjort det omvendt, de syke i karantene og de øvrige i hovedkaret. Nå er det gjort. Vet at det er en stressfaktor i seg selv å være i et annet kar, spesielt når det er mindre. Vil ikke rote mer og flytte fiskene mer nå. Skal ta en nytt vannbytte, 50 % i morgen. Vet ikke om det er lurt å medisinere på nytt...
Hikke og manglende matlyst kan tyde på at det er noe i svelget/gjellene, f.eks. parasitter. Har du kjørt en parasittkur? Jeg har ikke kjennskap til Malawi og evt. hvilke type parasitter de kan finne på å få, men jeg ville sjekket dette. Esha 2000 er vel mot bakterier, er det ikke? Få tak i noe som funker mot barske parasitter i gjellene, evt. innvollsorm.

Det lille jeg vet om Malawi er at noen spiser grøntfor andre gjør det ikke, og at man derfor kan få problemer om man har begge typer i samme karet. Vet du om dine er grønt eller kjøttspisende?
Våre malawi er planteetere. Vi har Golden, Ps.Elongatus Chewere, Rød Zebra, Ps.Acei Marigold og Maingano. Det er hovedsakelig Golden og Chewere som er rammet.

Det merkelige er at plantene våre (valliseneria) ble blasse og ødelagte samtidig som sykdommen utbrøt første gang. Kan det være noen parasitter som fulgte med? Plantene var nye i februar.

Kan jo være lurt å ta en parasittkur. Rådførte oss med han i Aquamanias, og han nevnte mulig innvollsorm, uten å være sikker. Vet du eller noen andre hvilken medisin (navnet på medisinen) som brukes mot parasitter/innvollsorm?

Er redd at fiskene våre skal stryke med... Chewerene som er syke er et lekspar, og er vanskelige å få tak i.
Jeg er redd Esha-2000 ofte kan bli litt for pinglete for en del sykdommer. Den virker dessuten KUN på milde tilfeller av bakterielle sykdommer og sopp. Hvis det nå ikke er bakterier som plager dine, så har du i grunnen ikke oppnådd noen ting. Hvis det er parasitter, trenger du noe helt annet av medisiner.

Når det er sagt så fikk jeg en følelse av "Malawi Bloat", som er en form for dropsy eller bukvannssott, da du beskrev dette med at de spytter ut maten. Det at de forsøker å ta den, men spytter det ut igjen, minner veldig om de beskrivelsene jeg har lest av dette problemet her på AF. Jeg skal ikke si noenting for sikkert, jeg som aldri har hatt Malawi, men er det dropsy, så er det bakteriellt. Og da blir Esha-2000 som "en fis i rymden", som svenskene sier. For mild medisin til såpass alvorlige infeksjoner.

Det er sikkert andre som har mer konkrete forslag enn jeg, og som "kjenner lusa på gangen" når det gjelder din beskrivelse av symptomene på Malawiene. Men kort fortalt; dropp Esha'en, den kurerer kun milde tilfeller som f.eks. ved bakterieinfeksjoner i finnekanter og div. soppangrep - det er iallefall min erfaring.
Etter å ha lest litt om salting av akvarievann ved sykdom fant jeg et innlegg som anbefalte maksimum dose på 0,3% salt. Løste opp 24 spiseskjeer med salt uten jod i varmt vann og hadde det i 240 literen. Skrudde også opp temperaturen til 30 grader. Idag tidlig var de syke fiskene mer aktive, og jeg sjekket om de var interessert i mat. Chewere-hunnen spiste da flere ganger. Hun har vært eller vist tegn til sykdom et par dager. Førsøkte på nytt senere idag, og hun spiste igjen. Det så ut som at også noen av de andre syke fiskene også spiste litt, selv om noen spyttet det ut. Så til-og-med at Golden spiste alger fra bakgrunnen, bare litt.De ligger ikke på bunnen så mye nå heller.

Men nå har alle fem Golden som er syke fått en sort flekk på gjelle-"lokket", på hver side. Og den eneste Mainganoen, som er ganske liten (ca.3 cm) har fått en hvit klump hengene under haken sin. Den ble oppdaget igår.

Jeg må si jeg er nokså forvirret, alle slags symptomer oppstår, noen ganger er de livlige, noen ganger er de helt rolige. Nå har Chewere-hannen, som var den første syke (har vært syk i en uke nå) gravd noe voldsomt. Uheldigvis for han fjernet vi dama hans idag, da hun ivrig spiser mat igjen. Hun har vi friskemeldt og lagt i karet hvor de andre friske fiskene er. Nå venter han i hulen på madammen... Har ikke sett han spise på en hel uke nå, og bekymrer meg som en gal...

Vi skiftet 1/3 av vannet i dag tidlig, og kommer til å fortsette med vannbytte daglig til det skjer noe nytt, enten i den ene eller andre retningen.
Så gjenstår det bare å vente å se,da. Noe ny medisinering starter vi ikke med, så lenge vi ikke vet hvilken som kan og bør brukes.
Kommer til å ha i et par,tre skjeer med salt ved hvert vannskifte.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap