Saltkur, hvor lenge?

Hei,

Jeg har tidligere skrevet en tråd om mitt store akvarie hvor jeg har vært så uheldig å få sykdom i (minner mest om falsk neonsyke, men har ikke funnet ut av det). Jeg har prøvd med esha exit, esha 2000, to kurer med sera bactopur direct til ingen nytte! For to uker siden var jeg på helgetur, da jeg kom hjem var det to døde, en gullfisk og en ancistrus...prøver nå med saltkur. Alle med samme symptomer; splittede finner, og skjell som forsvinner (den som døde var svart, den så "skrapt" ut, hadde gullfarge under som kom til syne.)Ellers ser jeg at på de jeg har igjen så forsvinner skjell forskjellige steder på kroppen.

Har nå ca. 1,2 % salt (jozo uten jod), men hvor lenge skal denne dosen være i akvariet før jeg bytter litt vann? På torsdag tok jeg i 0,6 %, fredag 0,9% og igår økte jeg til 1,2%.

Noen som vet?
Jeg må nok overlate behandlingsmåte av dette til noen som vet bedre,tror jeg,så noe tips der har jeg ikke.
Men det kan jo være slossing mellom fisker også,da. Hvilke andre fisker har du? Er du sikker på at de "passer" sammen?
Jeg visste ikke at man kan bruke vanlig salt heller jeg, men det er mulig det går an?
Når mine fisker virker litt "slappe",eller får noe hvitt(dottaktig),spesielt rundt munn, så bruker jeg Ektozon(salt?),kjøpt på dyreforretning. En av mine platyer hadde også noen få skjell hengende fra siden,da brukte jeg det samme:Ektozon. Om det er det som hjelper,er jeg usikker på, men hun har iallefall kommet i fin form igjen
Må innformere om at hun også ble flyttet til et annet kar,da hun ble jaget mye av en mollyhann.Kanskje derfor hun er "friskere" nå?
Så lenge man ikke vet hva du egentlig "medisinerer" mot med saltet, så er det selvfølgelig umulig å si hvor lenge og hvor mye salt du skal bruke. For å bestemme en kur må man jo kjenne sykdommen først.

Men jeg ser at du har brukt en ganske heftig medisin, Sera bactopur... det var litt urovekkende, ettersom denne medisinen er kjent for å drepe ikke bare sykdomsbakterier, den dreper alt av liv i filteret også (filterbakteriene). Dette betyr at du har nitritt og forgiftninger i karet ditt, eller har hatt, litt avhengig av når i prosessen og hvor mange uker siden det er du brukte Bactopur. Kan du si noe om det, hvor lenge siden det er?
Riktig, tok to kurer med denne medisinen. Siste kur med sera ble ferdig 17. mars. Tok vannskift rett etter dette. Har siden tatt vannskift to ganger i uka. Sist samme dag som jeg begynte med saltkur. Har tatt nitritttester flere ganger, da var det på 0.

Må si jeg nesten har gitt opp alt pga dette. Har lest og søkt på nettet om alle slags fiskesykdommer, bøker m.m. men finner aldri ut konkret hva det kan være. Det mest sannsynlige syns jeg er falsk neonsyke, men da skulle jo sera tatt de bakteriene......er nok ikke slossing nei Har kun gullfisk og 2 ancistrus. Alt fungerte perfekt en periode, før min eldste gullfisk døde. Etter det har jeg mistet flere, alle med splittede finner og skjell borte. Synes også de blekner i fargen når de er døde. En annen ting de har felles er at de dør fort. Pluselig ligger den på bunn og trykker, så får den splittede finner og så er den død!

Hva hvis jeg tømmer hele akvariet og begynner på nytt? Koker sanden, skyller/tørker hele akvariet så godt jeg kan. Skyller planter osv. men det hjelper kanskje ikke.

Har ektozon selv, fikk råd fra dyrebutikken om et medisinsk saltbad for alvorlig syk fisk. Prøvde det med den siste, til ingen nytte.
Ja,det kan vel ikke skade mer å prøve å "starte på nytt"? Jeg hadde helt sikkert gjort det
Om det er nødvendig å koke grusen,vet jeg ikke.
Jeg tok denne prossessen og startet på nytt( dog et mye mindre kar på 20l.), da jeg skulle ha yngler oppi. Jeg skyllet grusen godt i kaldt vann en stund,også plantene, og startet opp igjen. Det går nå greitt enda,iallefall og ynglene vokser og svømmer lekent
Kanskje du muligens bør skifte pumpe, i værste fall. Men det er det sikkert noen andre som kan litt om. Lykke til
Takk for det! Ja, tror det heller mot det. Begynner nok på nytt i sommerferien, akkurat nå har jeg en oppgave og 3 eksamener før 12. juni, så det må nok drøye til da.

Flott om noen andre kan si noe om filteret, hva man skal gjøre med det når man "starter på nytt".
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap